Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93742
Title: Folk music and poetry of Spain and Portugal: Kurt Schindler e a problemática da recolha de música popular portuguesa de tradição oral.
Other Titles: Folk music and poetry of Spain and Portugal: Kurt Schindler and the problematic of collecting Portuguese popular music of oral tradition.
Authors: Borrajo, Aarón Pérez
Orientador: Moreira, Paulo Eugénio Estudante Dias
Keywords: música popular portuguesa; Kurt Schindler; A Raia - La Raya; processos de recolha musical; Habas Verdes; Portuguese popular music; Kurt Schindler; A Raia - La Raya; music collection processes; Habas Verdes
Issue Date: 11-Feb-2020
Serial title, monograph or event: Folk music and poetry of Spain and Portugal: Kurt Schindler e a problemática da recolha de música popular portuguesa de tradição oral.
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Esta dissertação de fim de mestrado tem por objetivo abordar o estudo da figura de Kurt Schindler e do seu trabalho etnomusicológico, concretamente o relacionado com a música popular portuguesa de tradição oral. Para isso, em primeiro lugar, vamos referir-nos às atividades etnográficas e etnomusicológicas portuguesas mais relevantes desde o final do século XIX até as primeiras décadas do século XX. Contextualizaremos, por conseguinte, a situação e as iniciativas mais interessantes com as quais se encontrou Kurt Schindler à sua chegada a Portugal. Por outro lado, a imprescindível análise biográfica do nosso protagonista permitir-nos-á conhecer o papel desempenhado pelos seus patronos no que respeita à orientação do seu trabalho, aprofundando no interesse das elites americanas pela cultura popular ibérica.Seguidamente, procederemos a examinar o Folk music and poetry of Spain and Portugal (1941), cancioneiro póstumo em que se encontram recolhidas um conjunto de sessenta canções populares portuguesas num bloco final. Realizaremos, portanto, um estudo dos procedimentos criativos, da história e dos agentes culturais que participaram na edição final desta obra, fornecendo assim nova informação sobre uma fonte dedicada à música popular portuguesa e omitida em numerosas ocasiões. Analisar o conteúdo musical português deste cancioneiro, o qual foi recolhido principalmente na região de Trás-os-Montes, nos facilitará a abordagem de questões muito interessantes ligadas aos processos de transferência e intercâmbios musicais em contextos geográficos transfronteiriços. Estas hipóteses serão desenvolvidas e verificadas através do estudo de caso da peça portuguesa no. 944 Habas Verdes, um exemplo musical único que demonstra a adaptação do género musical castelhano das Habas Verdes. Este facto nos permitirá refletir sobre a importância e a responsabilidade do etnomusicólogo na contribuição do seu trabalho à definição cultural e identitária de um território.
The aim of this dissertação de fim de mestrado is to address the study of the Kurt Schindler's figure and his ethnomusicological work, specifically that work related to Portuguese popular music from oral tradition. To this end, firstly, we will consider the study of the most relevant Portuguese activities in the fields of ethnography and ethnomusicology from late 19th century to first decades of 20th century. We will contextualize, then, the references and situation which Kurt Schindler could find when he arrived in Portugal. Additionally, the indispensable biographical analysis of our protagonist will allow us to know what kind of role his patrons displayed in the orientation of his work and we will go deep into the interest from American élites when it comes to the Iberian popular culture.Next, we will examine the Folk music and poetry of Spain and Portugal (1941), posthumous song book which include a final group of sixty Portuguese popular songs. We will enter the study of the creative process, history and agents that took part in the final edition of this work, providing new information on a source devoted to the Portuguese popular music many times omitted. The analysis of the Portuguese musical content of this song book, collected mainly in the Região de Trás-os-Montes, will make available to tackle very interesting questions bounded to the transference and musical exchange process located in cross-borders spaces. In order to develop and demonstrate all this point we will study the case of the Portuguese piece no. 944 Habas Verdes, which constitute a unique musical example of Portuguese adaptation from the Castilian musical genre Habas Verdes. This very fact will also allow us to reflect about the ethnomusicologist's importance and responsibility when it comes to contribute with his work to define the identity and culture from a particular territory.
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos Artísticos apresentada à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/93742
Rights: openAccess
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