Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93713
Title: A História Local e o Património Histórico-Cultural no Ensino da História
Other Titles: Local History and Historical-Cultural Heritage in The Teaching of History
Authors: Couto, Sérgio Costa
Orientador: Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: História Local; Património Histórico-Cultural; Visitas de estudo in loco; Visitas de estudo virtuais; Local History; Historical and Cultural Heritage; On-site study visits; Virtual visits
Issue Date: 15-Dec-2020
Serial title, monograph or event: A História Local e o Património Histórico-Cultural no Ensino da História
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: The introduction of the study of Local History and Historical-Cultural Heritage in the school context is quite relevant, demonstrating great potential in the development of historical understanding. Helping students better understand the space in which they are inserted, Heritage and Local History can and should unite contributions. The study presented was conducted with a class of the 7th grade of the College Bissaya Barreto, in Coimbra. It follows a qualitative line (Design Based Research (DBR) method, using an instrument for qualitative assessment of students perception of self-learning skills) and intends to understand "Can Local History and Historical-Cultural Heritage contribute to the motivation of students?" and "Will students be able to relate knowledge acquired in classes with the History and Historical-Cultural Heritage of their locality?". These are the research questions that guided the present work, in an attempt to understand whether the study of Local History and Historical-Cultural Heritage stimulates the motivation of students and whether they, when analyzing the Heritage sources and Local History, mobilize knowledge once acquired. Allied to these issues, objectives related to the application of the theme in the school context also arise. The didactic applications used in the context of bringing students closer to the Heritage and History of their city were: an on-site study visit to the Roman Cryptoporticus of the Machado de Castro National Museum and a virtual study visit to the ruins of the Roman city of Conímbriga, creating a flexible model that can be used in other school contexts. In both pedagogical and educational experiences most students indicated that they were motivating and contributed to their learning, helping them to better understand the themes addressed in class and to better know the environment in which they are inserted. The students demonstrated clear capacity to mobilize their knowledge and were aware of the responsibility for active learning they had during the activities, showing preference for on-site study visits, due to the possibility of being able to contact and interact with the site, to have a clearer notion of the size of the space and due to the conviviality among the whole class.
A introdução do estudo da História Local e do Património Histórico-Cultural em contexto escolar revela-se bastante pertinente, demonstrando grandes potencialidades no âmbito do desenvolvimento da compreensão histórica. Auxiliando os alunos a compreender melhor o espaço no qual estão inseridos, o Património e a História Local podem e devem unir contributos. O estudo apresentado foi realizado com uma turma do 7º ano de escolaridade do Colégio Bissaya Barreto, em Coimbra. O mesmo, segue uma linha qualitativa (método Design Based Research (DBR), com recurso a um instrumento de avaliação qualitativa da perceção dos alunos acerca das competências de autoaprendizagem) e pretende compreender se “Podem a História Local e o Património Histórico-Cultural contribuir para a motivação dos alunos?” e “Conseguirão os alunos relacionar conhecimentos adquiridos nas aulas com a História e o Património Histórico-Cultural da sua localidade?” Estas são as questões de investigação que orientaram o presente trabalho, na tentativa de compreender se o estudo da História Local e do Património Histórico-Cultural estimula a motivação dos alunos e se os mesmos, ao analisarem as fontes Patrimoniais e a História Local, mobilizam conhecimentos outrora adquiridos. Aliados a estas questões surgem igualmente objetivos relacionados com a aplicação da temática em contexto escolar. As aplicações didáticas realizadas utilizadas no âmbito de aproximar os alunos do Património Histórico-Cultural e da História da sua cidade foram: uma visita de estudo in loco ao Criptopórtico Romano do Museu Nacional Machado de Castro e uma visitas de estudo virtual às ruínas da cidade romana de Conímbriga, criando um modelo flexível que pode ser utilizado em outros contextos escolares. Em ambas as experiências pedagógico-didáticas a maioria dos alunos indicou que foram motivadoras e que contribuíram para a sua aprendizagem, auxiliando-os a compreender melhor as temáticas abordadas nas aulas e a conhecer melhor o meio no qual estão inseridos. Os alunos demonstraram claras capacidades de mobilizar os seus conhecimentos e revelaram-se conscientes da responsabilidade pela aprendizagem ativa que tiveram durante as atividades, mostrando preferência pelas visitas de estudo in loco, devido à possibilidade de poderem contactar e interagir com o local, ter uma noção mais clara da dimensão do espaço e devido ao convívio entre toda a turma.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/93713
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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