Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93711
Title: A Escrita e a Narração: Aplicação Didática no 7.° Ano
Other Titles: Writing and Narration: Didactic Application in the 7th Year
Authors: Martinho, Ana Rita Jorge
Orientador: Fernandes, Anabela Santos
Keywords: escrita; planificação; textualização; revisão; conectores; planning; textualization; review; connectors; writing
Issue Date: 3-Dec-2020
Serial title, monograph or event: A Escrita e a Narração: Aplicação Didática no 7.° Ano
Place of publication or event: Fluc
Abstract: This work was developed in the context of the Master in Portuguese Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary Education, from the Faculty of Letters of the University of Coimbra. It intends to describe the activities carried out with two 7th grade classes throughout the supervised pedagogical practice, in the José Ferreira Pinto Basto Basic School, Aveiro district, in 2019/2020. In addition, the explicit teaching of the written production phases and of the connectors from the scientific-didactic point of view are also explored. After the description of the socio-educational context where the internship took place, an explanation of the activities that were developed with the students of the two classes is carried out. Along with the mentioned explanation, it is presented an analysis and interpretation of the data collected from the observation of the students' work and the application of the data collection instruments. The second part of this report presents the analysis and interpretation of data related to the phases of written production and the use of connectors. In fact, the activities carried out made it possible to conclude that, in the writing domain, through the stages of written production and with the use of connectors, students are able to develop more cohesive and well-structured texts.This work was developed in the context of the Master in Portuguese Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary Education, from the Faculty of Letters of the University of Coimbra. It intends to describe the activities carried out with two 7th grade classes throughout the supervised pedagogical practice, in the José Ferreira Pinto Basto Basic School, Aveiro district, in 2019/2020. In addition, the explicit teaching of the written production phases and of the connectors from the scientific-didactic point of view are also explored. After the description of the socio-educational context where the internship took place, an explanation of the activities that were developed with the students of the two classes is carried out. Along with the mentioned explanation, it is presented an analysis and interpretation of the data collected from the observation of the students' work and the application of the data collection instruments. The second part of this report presents the analysis and interpretation of data related to the phases of written production and the use of connectors. In fact, the activities carried out made it possible to conclude that, in the writing domain, through the stages of written production and with the use of connectors, students are able to develop more cohesive and well-structured texts.
Este trabalho, desenvolvido no contexto do Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, tenciona descrever as atividades realizadas com duas turmas de 7º ano ao longo da prática pedagógica supervisionada, na Escola Básica José Ferreira Pinto Basto, distrito de Aveiro, em 2019/2020. Além disso, ainda é explorado o ensino explícito das fases de produção escrita e também dos conectores sob o ponto de vista científico-didático.Após a descrição do contexto socioeducativo onde foi concretizado o estágio, é realizada uma explicação das atividades que foram desenvolvidas com os alunos das duas turmas, assim como, a análise e interpretação dos dados recolhidos, a partir da observação dos trabalhos dos alunos e da aplicação dos instrumentos de recolha de dados.Na segunda parte do presente relatório é apresentada a análise e interpretação dos dados relativos às fases de produção escrita e ao uso dos conectores. Na verdade, as atividades executadas possibilitaram concluir que, no domínio da escrita, através das fases de produção escrita e com o uso dos conectores, os alunos conseguem desenvolver textos mais coesos e bem estruturados.Este trabalho, desenvolvido no contexto do Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, tenciona descrever as atividades realizadas com duas turmas de 7º ano ao longo da prática pedagógica supervisionada, na Escola Básica José Ferreira Pinto Basto, distrito de Aveiro, em 2019/2020. Além disso, ainda é explorado o ensino explícito das fases de produção escrita e também dos conectores sob o ponto de vista científico-didático.Após a descrição do contexto socioeducativo onde foi concretizado o estágio, é realizada uma explicação das atividades que foram desenvolvidas com os alunos das duas turmas, assim como, a análise e interpretação dos dados recolhidos, a partir da observação dos trabalhos dos alunos e da aplicação dos instrumentos de recolha de dados.Na segunda parte do presente relatório é apresentada a análise e interpretação dos dados relativos às fases de produção escrita e ao uso dos conectores. Na verdade, as atividades executadas possibilitaram concluir que, no domínio da escrita, através das fases de produção escrita e com o uso dos conectores, os alunos conseguem desenvolver textos mais coesos e bem estruturados.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/93711
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
AnaMartinho_versaofinal.pdf4.48 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

2
checked on Apr 9, 2021

Download(s)

1
checked on Apr 9, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons