Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93473
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO JUNTO DA TURMA DO 11º3A NO ANO LETIVO DE 2018/2019
Other Titles: PEDAGOGICAL INTERNSHIP REPORT DEVELOPED AT THE SECONDARY SCHOOL OF AVELAR BROTERO WITH CLASS 3A OF THE 11th YEAR IN THE SCHOOL YEAR OF 2018/2019
Authors: Gama, Ricardo Jorge Cipriano Pereira da
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; Perceção; Intervenção Pedagógica; Physical Education; Pedagogical training; Perception; Pedagogical intervention
Issue Date: 11-Oct-2019
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO JUNTO DA TURMA DO 11º3A NO ANO LETIVO DE 2018/2019
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: O presente relatório revela todo o processo desenvolvido durante o Estágio Pedagógico. O Estágio, realizado num contexto real de ensino, permite a aplicação de todos os conhecimentos adquiridos durante os dois ciclos de estudo do ensino superior. Implica a transição da teoria para a prática e da função de aluno para a de professor. Representa a conclusão do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, que foi desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero, com a turma 3A do 11º ano de escolaridade do curso de Economia, no decorrer do ano letivo de 2018/2019. Este relatório apresenta toda a componente prática realizada diariamente na escola. Apresenta e reflete sobre todas as intenções, decisões, sucessos e fracassos sentidos durante o Estágio Pedagógico. Descreve as fases do planeamento, realização e avaliação desenvolvidas com vista o sucesso e evolução dos alunos e da sua aprendizagem, bem como a nossa participação no meio escolar. Neste sentido, o documento é constituído por três capítulos. O primeiro, referente à caracterização do contexto da prática pedagógica, da escola, dos alunos, e dos professores. O segundo, dividido em quatro áreas de atuação: as atividades de ensino-aprendizagem, planeamento, realização e avaliação; as atividades de organização e gestão escolar, com o acompanhamento de um cargo de chefia; os projetos e parcerias educativas, com atividades organizadas para a comunidade escolar; e a atitude ético-profissional. Por último, um trabalho de investigação desenvolvido ao longo do ano, um estudo sobre a perceção de professores e respetivos alunos em relação à prática pedagógica do docente de Educação Física.
This report reveals the entire process developed during the pedagogical teachers training. The teachers training, conducted in a real context of teaching, allows the application of all the knowledge acquired during the two cycles of study of higher education. It implies the transition from theory to practice and from student to teacher's function. It represents the conclusion of the master's degree in Physical Education teaching in the basic and secondary teachings of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, which was developed in the secondary school of Avelar Brotero, with class 3A of the 11th year of the economics course, during the school year of 2018/2019.This report presents all the practical component daily performed at school. It presents and reflects on all intentions, decisions, successes and failures felt during the pedagogical training. It describes the phases of planning, realization and evaluation developed with a view to the success and evolution of students and their learning, as well as our participation in the school environment.In this sense, the document consists in three chapters. The first, referring to the characterization of the context of pedagogical practice, school, students, and teachers. The second, divided into four areas of practice: the activities of teaching-learning, planning, realization and evaluation; The activities of school organization and management, with the accompanying of a leadership position; Educational projects and partnerships, with activities organized for the school community; and the ethical-professional attitude. Lastly, a research work developed throughout the year, a study on the perception of teachers and their students in relation to the pedagogical practice of the teacher of physical education.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/93473
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel.Est - Ricardo Gama18.19.pdf6.13 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

6
checked on Jul 22, 2021

Download(s)

3
checked on Jul 22, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons