Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93458
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNobre, Paulo Renato Bernardes-
dc.contributor.authorBernardes, António Miguel Nunes-
dc.date.accessioned2021-03-16T23:00:22Z-
dc.date.available2021-03-16T23:00:22Z-
dc.date.issued2019-10-04-
dc.date.submitted2021-03-16-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/93458-
dc.descriptionRelatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física-
dc.description.abstractThis report aims to expose the work done during the pedagogical internship, which was developed at the Engenheiro Calazans Duarte Secondary School, in the 2018/2019 school year, with a 3rd cycle class, 9th grade class C. The internship nucleus of the respective educational institution consisted of four trainee teachers, finalists of the Master in Basic and Secondary Education of the Faculty of Sport Sciences and Physical Education (FCDEF), having a Pedagogical Advisor (Professor Cláudio Sousa) and an Advisor Scientific (Professor Doctor Paulo Nobre), who accompanied all the work done throughout the school year, always seeking to enhance our continuous and integral development.Thus, for a better understanding of the subjects to be addressed, the report is structured in three chapters. The study we conducted aims to understand the importance of the use of digital teaching materials perception of students about their motivation in solo gymnastics classes. Twenty-two students from the class participated in the study, with an average age of fourteen. The importance of ICT in the perception of students' motivation in Solo Gymnastics classes was analyzed through a questionnaire and the results point to a perception of motivation when they performed the photopaper activity or when they were simultaneously viewing the videos and colleagues / teacher to assist during the exercise.. The influence of ICT on the perception of students' motivation in Solo gymnastics classes was analyzed through a questionnaire and the results point to a motivation when they performed the photopaper activity or when they had both videos and peers / teacher watching to assist during the exercise.Keywords: solo gymnastics, digital learning materials, ICT, perception of motivation.eng
dc.description.abstractO presente relatório pretende expor o trabalho efetuado ao longo do estágio pedagógico, que se desenvolveu na Escola Secundária Engenheiro Calazans Duarte, no ano letivo de 2018/2019, junto de uma turma do 3.º ciclo, do 9.º ano de escolaridade turma C. O núcleo de estágio da respetiva instituição educativa foi constituído por quatro professores estagiários, finalistas do Mestrado em Ensino Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física (FCDEF), tendo um Orientador Pedagógico (professor Cláudio Sousa) e um Orientador Científico (Professor Doutor Paulo Nobre), que acompanharam todo o trabalho realizado ao longo do ano letivo, procurando sempre potenciar o nosso desenvolvimento contínuo e integral.Assim, e para uma melhor compreensão dos assuntos a abordar, o relatório encontra-se estruturado por quatro capítulos: O estudo que realizamos procura perceber a importância do uso de materiais didáticos digitais na perceção da motivação dos alunos nas aulas de ginástica de solo.No estudo participaram vinte e dois alunos da turma, com uma média de idades de quatorze anos. Foi analisada a importância das TIC na perceção da motivação dos alunos nas aulas de Ginástica de Solo, através de um questionário e os resultados apontam para uma perceção de motivação quando realizaram a atividade do fotopaper ou quando tinham simultaneamente a visualização dos vídeos e os colegas/professor a auxiliar no decurso do exercício.Palavras-chave: ginástica de solo, materiais didáticos digitais, TIC, perceção da motivação.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectginástica de solopor
dc.subjectmateriais didáticos digitaispor
dc.subjectTICpor
dc.subjectperceção da motivaçãopor
dc.subjectsolo gymnasticseng
dc.subjectdigital learning materialseng
dc.subjectICTeng
dc.subjectperception of motivationeng
dc.titleRelatório de estágio pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte junto da turma do 9.º C no ano letivo de 2018/2019por
dc.title.alternativePEDAGOGICAL TRAINING REPORT DEVELOPED IN SECONDARY SCHOOL ENGINEER ACAZI CALAZANS DUARTE TO THE 9th C CLASS IN 2018/2019eng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Ciências do Desporto e Educação Física-
degois.publication.titleRELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA ENGENHEIRO ACÁCIO CALAZANS DUARTE JUNTO DA TURMA DO 9.º C NO ANO LETIVO DE 2018/2019por
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202673316-
thesis.degree.disciplineFormação de Professores e Ciências da Educação-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências do Desporto e Educação Física-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorBernardes, António Miguel Nunes::0000-0002-1732-1885-
uc.degree.classification16-
uc.degree.presidentejuriMassart, Alain Guy Marie-
uc.degree.elementojurifurtado, Paulo Jorge Trindade da Cruz Sá-
uc.degree.elementojuriNobre, Paulo Renato Bernardes-
uc.contributor.advisorNobre, Paulo Renato Bernardes-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.openairetypemasterThesis-
item.languageiso639-1pt-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.advisor.researchunitCIDAF - Research Unit for Sport and Physical Activity-
crisitem.advisor.orcid0000-0001-8490-1794-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
relatorio_Miguel_10set_RevPN612setFIN.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

96
checked on Apr 30, 2024

Download(s)

102
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons