Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93449
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA BÁSICA 2,3 DR.ª M.ª ALICE GOUVEIA JUNTO DO 9º F NO ANO LETIVO 2018/2019
Other Titles: TEACHER TRAINING REPORT DEVELOPED IN BASIC SCHOOL 2,3 Dr.ª M.ª ALICE GOUVEIA WITH THE CLASS F OF 9TH GRADE IN THE ACADEMIC YEAR OF 2018/2019
Authors: Santos, Gonçalo Filipe Pedro
Orientador: Coelho, Miguel Ângelo Sousa Fachada Domingues
Keywords: Estágio Pedagógico; Feedback; Educação Física; Instrução; Retenção de informação; Teacher Training; Feedback; Physical Education; Instruction; Retention of information
Issue Date: 9-Jul-2019
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA BÁSICA 2,3 DR.ª M.ª ALICE GOUVEIA JUNTO DO 9º F NO ANO LETIVO 2018/2019
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra
Abstract: Com o intuito de desenvolver no estagiário competências que promovam uma intervenção pedagógica coerente, consolidando os conhecimentos teóricos em contexto real de ensino, em termos práticos, o presente documento – “Relatório de Estágio Pedagógico” – pretende transmitir uma reflexão crítica e fundamentada do processo de Estágio Pedagógico, inserido no Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, realizado na Escola Básica 2,3 Dr.ª Mª Alice Gouveia junto da turma F do 9º ano de escolaridade, no ano letivo 2018/2019. Sendo este um patamar que requer uma constante postura crítico-reflexiva, é pretendido, com este documento, exportar todas as aprendizagens e experiências vividas ao longo desta etapa académica, de modo a averiguar se todas as competências nele descritas permitem um sucesso e rendimento positivos enquanto futuro docente de Educação Física. Nesta perspetiva, estão representados neste documento três grandes capítulos – a contextualização da prática, a análise reflexiva da prática pedagógica (subdividida em quatro áreas: atividades de ensino-aprendizagem, atividades de organização escolar, projetos e parcerias educativas e a atitude ético-profissional) e, por fim, a abordagem a uma problemática nos domínios da intervenção da EF escolar, com o tema “Feedback Pedagógico e a retenção de conhecimentos dos alunos nas aulas de Educação Física” – que permitem resumir toda a intervenção realizada neste percurso.
With the aim of developing in the intern skills that leeds to a coherent pedagogical intervention, setting the theoretical knowledge in a real context of teaching, in practical terms, this document – “Teacher Training Report” – intends to transmit a critical and grounded reflection of the process of Pedagogical Internship, inserted in the Master’s Degree in Physical Education Teaching at Basic and Secondary Level carried out in the Basic School 2,3 Dr.ª M.ª Alice Gouveia with the class F of 9th grade in the academic year of 2018/2019. Being this a step that requires a constant critical-reflexive posture, it’s intended with this document, to export all the learning and experiences lived throughout this academic stage, in order to verify if all the skills described in it allow a positive success and income while a future Physical Education teacher. In this perspective, three major chapters are represented in this essay – the contextualization of the developed practice, a reflexive analysis of pedagogical practice (subdivided into four major areas: Teaching-Learning Activities, School Organization and Management Activities, Projects and Educational Partnerships followed by the subjects of Ethics and Professional Attitude) and at last an approach to a problematic inserted in the domains of intervention of the Physical Education school about “Pedagogical Feedback in the retention of student’s knowledge in Physical Education classes – that allow us to sumarize all the intervention carried out in this path.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/93449
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

4
checked on Apr 9, 2021

Download(s)

1
checked on Apr 9, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons