Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/90064
Title: Turismo Cultural e Hotelaria: O caso inovador do Sapientia Boutique Hotel: Books and Wine
Other Titles: Cultural Tourism and the Hotel Industry: The innovative case of Sapientia Boutique Hotel: Books and Wine
Authors: Ventura, Beatriz Guerra
Orientador: Cravidão, Fernanda Maria da Silva Dias Delgado
Keywords: Cultura; Hotel; Inovação; Receção; Hóspedes; Culture; Hotel; Innovation; Reception; Hotel Guests
Issue Date: 25-Jul-2019
Serial title, monograph or event: Turismo Cultural e Hotelaria: O caso inovador do Sapientia Boutique Hotel: Books and Wine
Place of publication or event: Sapientia Boutique Hotel: Books and Wine
Abstract: ResumoTurismo Cultural e Hotelaria: O caso inovador do Sapientia Boutique Hotel: Books and WineDesde meados do século XX até à atualidade, o setor do turismo revelou um crescimento significativo e tem vindo a tornar-se cada vez mais uma parte essencial para qualquer sociedade. É graças a ele que temos a possibilidade de “escapar à rotina” do dia-a-dia e sair da nossa zona de conforto, disfrutando de experiências únicas e enriquecedoras. Este setor tem vários segmentos, mas o que verdadeiramente interessa abordar aqui é o Turismo Cultural. Este segmento turístico pode ser experienciado em qualquer parte do mundo, mas está profundamente presente na cidade de Coimbra. Com fortes alicerces na cultura e na educação, Coimbra já provou ser digna de ser descrita como “embaixadora da cultura”. Em 2013, a Universidade, a Alta e Sofia foram distinguidas como Património Mundial da Humanidade pela UNESCO. São mais de sete séculos de história, onde predomina a transmissão de conhecimentos, a partilha de culturas e ideologias e a prática das artes e ofícios mais distintos, formando jovens mentes e abrindo novos horizontes.Os centros históricos são os melhores locais para serem explorados no que toca ao turismo cultural, aliado com o passado histórico de uma cidade. Porém, nem sempre se encontram nas suas melhores condições, tanto a nível de edificado, como a nível de acessibilidade, comércio e hotéis. O presente relatório tem por objetivo explorar a essência do turismo cultural e do património considerando como ambos se relacionam e realçando a importância do aproveitamento do edificado numa área histórica; mostrar como isso pode fazer toda a diferença e dar mais vida a uma área de edifícios antigos outrora não tão apelativa. Estas renovações podem ser feitas com várias finalidades. O caso de estudo deste relatório, o Sapientia Boutique Hotel: Books and Wine, está relacionado com a hotelaria e a promoção do turismo cultural.Assim, solicitei estagiar como rececionista desse hotel de 4 estrelas durante três meses, situado na zona histórica da alta de Coimbra, próximo da Universidade de Coimbra, sendo até agora o único hotel situado na zona histórica. Pretendo sublinhar, na minha opinião, o porquê de ser um caso inovador e também o que o distingue de tantos outros hotéis que existem na zona centro de Portugal.
AbstractCultural Tourism and the Hotel Industry: The innovative case of Sapientia Boutique Hotel: Books and WineSince the mid-twentieth century until now, the tourism sector has shown significant growth and has become increasingly an essential part of any society. It is thanks it that we have the possibility to "escape the routine" of our daily lives and leave our comfort zone, enjoying unique and enriching experiences. This sector has several segments, but what truly matters to approach here is Cultural Tourism. This touristic segment can be experienced anywhere in the world, but it is deeply present in the city of Coimbra. With strong foundations in culture and education, Coimbra has proven itself to be worthy of being described as "ambassador of culture". In 2013, the University, Alta and Sofia were distinguished as a World Heritage Sites by UNESCO. More than seven centuries of history, where the transmission of knowledge, the sharing of cultures and ideologies and the practice of the most distinctive arts and crafts prevail, forming young minds and opening new horizons.The historical centres are the best places to be explored in what cultural tourism is concerned, allied to the historical past of a city. However, they are not always in their best conditions, both in terms of buildings, accessibilities, commerce and hotels. The purpose of the actual report is to explore the essence of cultural tourism and heritage, considering how both are related and emphasizing the importance of rehabilitation in historical areas; show how that can make all the difference and give more life to an area of old buildings once not so appealing. These renovations can be made for various purposes. The case study of this report, the Sapientia Boutique Hotel: Books and Wine, is related to the hotel industry and the promotion of cultural tourism.Therefore, I requested to be a trainee in the reception of this four star hotel for three months, located in the alta of Coimbra, near the University of Coimbra, being until now the only hotel located in the historical area . I intend to underline why it is an innovative concept and also what distinguishes it from many other hotels in the central area of Portugal.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Turismo, Território e Patrimónios apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/90064
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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