Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/89072
Title: | Notas sobre a paisagem epigráfica da Lisboa romana | Other Titles: | Notes on the epigraphic landscape of Roman Lisbon | Authors: | Encarnação, José d' | Keywords: | Olisipo; Epigrafia romana; Lusitânia romana; Teatro romano | Issue Date: | 7-Feb-2020 | Publisher: | EGEAC, EM | Museu de Lisboa – Teatro Romano | Serial title, monograph or event: | Scaena | Volume: | único | Issue: | I | Place of publication or event: | Lisboa | Abstract: | Não se concebe uma cidade sem inscrições. Desde os tempos sumérios até à actualidade, exerce o monumento epigráfico um fascínio inigualável. Há, pois, toda uma paisagem epigráfica de que comungam as gentes e de que se servem indivíduos e entidades para fazerem passar a sua mensagem. Assim, numa peça de teatro: há sempre uma mensagem a transmitir nas peças que aí se representam; mas também nas inscrições que envolvem todo o cenário. Fazemos, pois, brevíssima viagem pelas epígrafes dessa Lisboa romana, detendo-nos aqui e além, para terminarmos, como se impunha, no teatro, cuja paisagem epigráfica ali está a enquadrar a cena, os actores… tal como as faixas publicitárias móveis dos estádios de futebol modernos!... Vêem-se e ouvem-se os actores, sim, mas os letreiros permanecem lá, eloquentes à sua maneira, impávidos e serenos. Falamos da promoção que o augustal perpétuo C. Heius Primus e toda a sua família assim lograram obter. A datação precisa da epígrafe que mandou gravar constitui mais um sintoma (a juntar a outros) de uma ligação estreita de Olisipo com a capital do Império. E, finalmente, confirmamos que a imagem que das epígrafes se desprende é a de elevada cultura geral e epigráfica, manifestada quer na onomástica dos olisiponenses, quer na tipologia de fino recorte clássico da quase totalidade dos monumentos que chegaram até nós, quer nos formulários adoptados. Detivemo-nos propositadamente no teatro, pois não haveria, de facto, melhor ambiente para uma conclusão: a epígrafe põe em cena personagens, emoções, histórias, políticas – tal como o teatro!... Abstract It is inconceivable to think of a city with no inscriptions. From Sumerian times until the present day, epigraphic monuments have exercised an unparalleled fascination. There is, therefore, an epigraphic landscape that is shared amongst peoples and which both individuals and entities have used as a vehicle for transmitting their message. Just as in a theatre: a message is always conveyed in the staged plays; but also by the inscriptions placed around the entire setting. We will, therefore, make a brief tour of the epigraphy of this Roman Lisbon, stopping here and there, and ending, as it should be, at the theatre, whose epigraphic landscape provides a setting for the scene, actors… just like led advertising in modern football stadiums!... Surely, actors can be seen and heard, but these advertising signposts simply remain there, eloquent in their own way, impassive and serene. We discuss the promotion obtained by the augustalis perpetuus C. Heius Primus and his entire family. The exact dating of the inscription that he ordered is yet another piece of evidence of the existence of a strong connection between Olisipo and the capital of the Roman Empire. Finally, we confirm that a high level of general and epigraphic culture can be inferred from the epigraphy, as displayed by the names of the inhabitants of Olisipo, either in the fine classical style of almost all the monuments that have survived to date or the formulae adopted. We have stopped at the theatre on purpose, as this is the ideal setting for an ending: inscriptions bring to life characters, emotions, histories and policies – just like the theatre!... | URI: | https://hdl.handle.net/10316/89072 | ISSN: | 2184-6979 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEAACP - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Notas sobre a paisagem epigráfica da Lisboa romana.pdf | 11.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
193
checked on Oct 15, 2024
Download(s)
205
checked on Oct 15, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.