Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/87441
Title: (Pre)textos para pensar a cooperação educacional em Timor-Leste: Algumas referências ao internacionalismo solidário
Authors: Cassiani, Suzani
von Linsingen, Irlan
Pereira, Patrícia Barbosa
Keywords: Cooperação internacional; Formação de professores; Timor-Leste; International cooperation; Teacher education; East Timor
Issue Date: Oct-2015
Publisher: Centro de Estudos Sociais
Serial title, monograph or event: Oficina do CES
Issue: 429
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Apresentamos reflexões sobre a atuação de cooperantes brasileiros na formação de professores de Timor-Leste. O Programa de Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa em Timor-Leste se iniciou 2005, financiado pela CAPES. Em 2009, a Universidade Federal de Santa Catarina passou a coordenar o programa. A pesquisa envolve o estudo de documentos e análises de discurso de brasileiros que atuaram em Timor-Leste, explicitando alguns limites, possibilidades e avanços, incluindo-se os desafios para desenhar algumas referências mais adequadas. As problematizações envolvendo a colonialidade do saber/poder, as atuações assistencialistas, a consolidação da paz, entre outras, animam reflexões que podem ser bem vindas em futuras cooperações.
This article presents reflections about the Brazilian cooperation in the education of Timor-Leste teachers. We start from a larger project under the Teacher Education Program and Portuguese Language Teaching in Timor-Leste (PQLP), managed by CAPES and coordinated by the Federal University of Santa Catarina (UFSC) since 2009. In order to better understand this international cooperation, we try to understand the production conditions of the historical, sociocultural and political context. The research involves the study of documents and discourses analyses of Brazilian who worked in East Timor. In addition, we propose to explain some limits, possibilities and progresses in our working trajectory, including the challenges to draw some more appropriate references. In these analyses, the questioning involving the coloniality of knowledge/ power, the welfare performances, peacebuilding, among others, encourage reflections that can be welcome in future cooperation.
URI: https://hdl.handle.net/10316/87441
ISSN: 2182-7966
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Oficina do CES

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

91
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

48
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons