Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/87016
Title: História e memória em movimento: escravatura, educação e (anti)racismo em Portugal
Other Titles: History and memory in movement: slavery, education and (anti)racism in Portugal
Authors: Araújo, Marta 
Rodrigues, Anabela
Keywords: Ensino de história; Escravatura; Raça; Racismo e antirracismo; History teaching; Slavery; Race; Racism and anti-racism
Issue Date: 2019
Publisher: Associação Nacional de História - ANPUH
Project: FCOMP-01-0124-FEDER-007554 
Serial title, monograph or event: Revista História Hoje
Volume: 7
Issue: 14
Place of publication or event: São Paulo
Abstract: O estudo do ensino oficial da história tem sido privilegiado na análise das narrativas sobre identidade nacional e raça, dado que as diretrizes curriculares e os livros didáticos sancionados pelo Estado espelham as concepções consensualizadas pelas elites académicas e políticas. Neste artigo, centramos–nos no ensino da história da escravatura em Portugal para analisar a despolitização deste processo histórico e a forma como é trivializada a sua relação com o racismo contemporâneo. Adicionalmente, face à resistência dos decisores políticos em aceitar a necessidade de se repensar o ensino da história, analisamos a emergência de iniciativas de educação informal dos movimentos sociais que procuram manter viva a memória histórica das populações racializadas, designadamente um projeto de Teatro de Oprimido, o Laboratório Ami-Afro, que tem sido desenvolvido na área metropolitana de Lisboa para abordar a relação entre raça, história, identidade e pertença nacional.
The study of the official teaching of history has been privileged in the analysis of the narratives on national identity and race, since curriculum guidelines and textbooks sanctioned by the State mirror the consensualized conceptions by the academic and political elites. In this article, we focus on the teaching of the history of slavery in Portugal to analyse the depoliticization of this historical process and the trivialization of its relationship with contemporary racism. In addition, given the resistance of political decision-makers to accept the need to rethink the teaching of history, we analyse the emergence of initiatives of informal education led by social movements that seek to keep alive the historical memory of racialized populations, namely a Theatre of the Oppressed project, the Ami-Afro Laboratory, which has been developed in the metropolitan area of Lisbon to address the relationship between race, history, national identity and belonging.
URI: http://hdl.handle.net/10316/87016
ISSN: 1806-3993
DOI: 10.20949/rhhj.v7i14.468
Rights: openAccess
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