Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/86788
Title: Relatório do Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Francisco Rodrigues Lobo junto da turma I do 10º ano no ano letivo 2017/2018
Other Titles: Report of the Pedagogical stage developed in the Secondary school of Francisco Rodrigues Lobo together with the class I OF THE 10TH grade in the leading year 2017/2018
Authors: Barreiros, David José Gonçalves 
Orientador: Nobre, Paulo Renato Bernardes
Keywords: Educação; Estágio Pedagógico; Educação Física; Feedback Pedagógico; Desempenho Motor; Education; Teacher Training; Physical Education; Pedagogical Feedback; Motor Performance
Issue Date: 5-Jul-2018
Serial title, monograph or event: Relatório do Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Francisco Rodrigues Lobo junto da turma I do 10º ano no ano letivo 2017/2018
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: Em todas as áreas de formação na Educação é necessário recorrer a um ano de Estágio Pedagógico para exercer esta função. Todo este percurso é entendido como o grande momento de formação que todo o aluno de Educação Física aguarda com enorme entusiasmo. É como parte final do Estágio Pedagógico que surge este relatório, representando todos os conhecimentos adquiridos neste último ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário. Com este documento é pretendido refletir sobre todas as experiências, dificuldades e sucessos presenciados durante este longo período. Aqui, procuramos contextualizar a prática pedagógica levada a cabo no Estágio Pedagógico em Educação Física na Escola Secundária Francisco Rodrigues Lobo de Leiria, no ano letivo 2017/2018. Uma vez que o feedback pedagógico se torna essencial no desenvolvimento de aprendizagens, de forma a entender melhor esta área e desenvolver ferramentas que contribuam para melhores intervenções, será abordado o estudo efetuado com a turma I do 10º ano de escolaridade sobre esta temática. Objetivou-se compreender qual o feedback que facilita a perceção da informação por parte dos alunos da turma, bem como o efeito que este apresenta no desempenho motor da ação de serviço por baixo no Voleibol. Os dados mostram que o feedback prescritivo contribui para a melhoria no desempenho motor dos alunos na ação em causa. Este estudo possibilitou melhorias na intervenção de aula, contribuindo para uma melhor formação.
In all areas of training in Education it’s necessary to have a year of Teacher Training to perform this function. All this course is understood as the great moment of formation that every student of Physical Education waits for with great enthusiasm.It’s as a final part of the Teacher Training that this report appears, representing all the knowledge acquired in this last year of the Master in Teaching Physical Education in Basic and Secondary Education. With this document it’s intended to reflect on all the experiences, difficulties and successes witnessed during this long period. Here, we seek to contextualize the pedagogical practice carried out in the Teacher Training in Physical Education at the Escola Secundária Francisco Rodrigues Lobo in Leiria, in the school year of 2017/2018.Once the Pedagogical Feedback becomes essential in the development of learning, in order to better understanding in this area and develop tools that contribute to better interventions, the study will be approached with the class I of the 10th grade on this matter. The objective was to understand wich feedback that facilitates the perception of the information by the students of the class, as well as the effect that this presents in the motor performance of the underhand service action in Volleyball. The data show that the prescriptive feedback contributes to the improvement in the motor performance of the students in the action in question. This study allowed for improvements in classroom intervention, contributing to a better training.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/86788
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1718_David_Barreiros.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

415
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

371
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons