Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/86730
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte junto da turma 9ºC no ano letivo 2017/2018
Other Titles: Teacher Training report developed at Middle School Engº Acácio Calazans Duarte with our class, the 9C of the school grade.
Authors: Santos, Filipa Marques 
Orientador: Nobre, Paulo Renato Bernardes
Keywords: Estágio Pedagógico; Avaliação; Planeamento; Reflexão; Motivação; Teacher Training; Assessment; Planning; Reflection; Motivation
Issue Date: 29-Jun-2018
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte junto da turma 9ºC no ano letivo 2017/2018
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: O Estágio Pedagógico é uma etapa fundamental na formação de um Professor, visto ser a passagem da teoria para a prática e para o aprofundamento de todos os conhecimentos científicos da área da Educação Física. Este traduz-se como um reconhecimento e aplicação de todos os conhecimentos, habilidades e capacidades que fomos adquirindo ao longo de quatros anos de formação inicial.A realização deste documento – Relatório Final de Estágio – está inserido no segundo ano, do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Este documento tem como principal objetivo partilhar as estratégias e opções tomadas bem como realizar uma reflexão sobre as atividades e aprendizagens realizadas durante este ano letivo, 2017/2018, junto da turma C do 9ºano de Escolaridade da Escola Secundária Eng.º Acácio Calazans Duarte. O primeiro capítulo corresponde à contextualização pedagógica, o segundo tem em vista a descrição das atividades desenvolvidas no decorrer do estágio pedagógico, onde se dá foco ao Planeamento, Realização e Avaliação do processo de intervenção pedagógica e o terceiro consiste no aprofundamento do tema-problema. O objetivo do tema-problema consiste em perceber se a motivação dos alunos se modifica com a partilha dos critérios de avaliação nas aulas de Educação Física. Os resultados revelaram que os alunos, ao longo das aulas se sentem mais motivados quando têm conhecimento dos critérios de avaliação da modalidade.Palavras-chave: Estágio Pedagógico. Avaliação. Planeamento. Reflexão. Motivação. Educação Física. 
The Pedagogic Internship is a fundamental part of teacher´s initial training. At this stage, we put theory in practice and get a deeper understanding of all scientific knowledge in the area of Physical Education.. It applies as a recognition and application of all the knowledge, skills and abilities we have acquired over four years of initial training.This document is inserted on the second grade of the Master Degree in Physical Education Teaching of Basic and Secondary Education, at the Faculty of Sport Sciences and Physical Education, in the University of Coimbra. The main goal of this document is to share strategies and options made, as well as accomplish a reflection about the activities and our learning through this school year, 2017/2018, with our class, the 9C of school grade of the Middle School Eng.º Acácio Calazans Duarte, in Marinha Grande.This report has three main parts. The first chapter corresponds to the pedagogical practice contextualization, the second covers the description of the developed activities during the pedagogic internship where we focus (namely planning, curriculum implementation and assessment of student learning) and in the third chapter we present a research problem that we have studied. This research problem consists in understanding if the motivation of the students modifies if the evaluation criteria are shared on the Physical Education classes. The results revealed that the students, during the classes, felt more motivated when they have the knowledge of the evaluation criteria of the discipline.Keywords: Teacher Training. Assessment. Planning. Reflection. Motivation. Physical Education
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/86730
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1718_Filipa_Santos.pdf21.51 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

343
checked on Mar 26, 2024

Download(s) 50

337
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons