Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86384
Title: Um ano incrível, aprender a ensinar!
Other Titles: An incredible year, learn to teach!
Authors: Pereira, Catarina Sapateiro 
Orientador: Silva, Jaime Maria Monteiro de Carvalho e
Keywords: Estágio; Ensino; Relatório; Mestrado; Aulas e Atividades; Internship; Teaching; Report; Masters degree; Classes and Activities
Issue Date: 24-Jul-2018
Serial title, monograph or event: Um ano incrível, aprender a ensinar!
Place of publication or event: Departamento de Matemática da FCTUC
Abstract: No âmbito da disciplina do segundo ano do Mestrado em Ensino de Matemática no 3º ciclo do Ensino Básico e no Secundário, Estágio e Relatório, desenvolvi o presente relatório que descreve, de forma sucinta, o trabalho desenvolvido por mim ao longo do ano letivo 2017/2018 na Escola Secundária de Pombal. Durante todo o estágio fui acompanhada por dois orientadores, sendo um deles o Orientador Cooperante, a professora Teresa Ferreira e o outro o Orientador Científico, o Doutor Jaime Carvalho e Silva. O Núcleo de Estágio da Escola Secundária de Pombal constituía-se assim pela Orientadora Cooperante, a professora Teresa Ferreira e pela estagiária Catarina Sapateiro Pereira que contou com a orientação científica do Doutor Jaime Carvalho e Silva. Este documento encontra-se dividido em vários capítulos, nos quais se encontra descrito o trabalho desenvolvido na prática pedagógica. Os principais capítulos corresponderão, dessa forma, à componente letiva e o restante à componente não letiva, como é o caso das atividades extracurriculares desenvolvidas com os alunos. A lecionação das minhas aulas decorreu nas três turmas da Orientadora sendo elas o 8ºF, 9ºC e 9ºF. Estas aulas foram planeadas de forma que abrangessem os diferentes domínios de conteúdos da disciplina de Matemática. Por fim, serão apresentadas as reflexões finais sobre todo o trabalho realizado ao longo do ano, que consistiu assumidamente, num contínuo de aprendizagens de ordem pessoal e profissional.Palavras-Chave: Estágio, Ensino, Relatório, Mestrado, Aulas e Atividades.
Abstract abstract In the discipline of the second year of the Master ' s Degree in Mathematics Teaching, in the third cycle of Basic Education and Secondary, Internship and Report, I developed the present report, which briefly describes the work developed by me, during the academic year 2017/2018 at Pombal High School.During the internship, I was accompanied by two advisors, one of them being the cooperative advisor, teacher Teresa Ferreira, and scientific advisor, teacher Jaime Carvalho and Silva. The internship core of Pombal High School was thus constituted by the cooperative advisor, teacher Teresa Ferreira and the trainee Catarina Sapateiro Pereira, who counted with the scientific guidance of teacher Jaime Carvalho and Silva.This document is divided into several chapters, in which the work developed in pedagogical practice is described. The main chapters correspond, therefore, to the learner component and the rest part correspond to the non-learner component, like the activities developed with the students, as extracurricular activities.The teaching of my classes occurred in the three classes, the 8ºF, 9ºC and 9ºF, in which the different content domains of the Mathematics discipline were contemplated and distributed.At the end, the final reflections will be presented about all the work carried out during the year, which consisted, admittedly, in a continuum of personal and professional learning.Keywords: Internship, Teaching, Report, Masters degree, Classes, Activities.
Description: Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Secundário apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: http://hdl.handle.net/10316/86384
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Relatorio_Catarina_Pereira.pdf8.78 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

261
checked on Sep 17, 2020

Download(s) 50

245
checked on Sep 17, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons