Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/86379
Title: A qualidade de Serviço na Administração Pública: Um estudo sobre a Satisfação dos Estudantes no Ensino Superior
Other Titles: Service Quality in Public Administration: a research on the satisfaction of higher education students
Authors: Ndembi, Etelvina Seto Tomás 
Orientador: Santos, Maria do Céu Colaço
Keywords: Administração pública; Ensino superior; Gestão da qualidade; Satisfação; Public administration; Higher education; Quality management; Satisfaction
Issue Date: 7-Jan-2019
Serial title, monograph or event: A qualidade de Serviço na Administração Pública: Um estudo sobre a Satisfação dos Estudantes no Ensino Superior
Place of publication or event: Coimbra - Portugal
Abstract: Atualmente um dos principais desafios que se coloca à Administração Pública prende-se com a melhoria da qualidade dos serviços públicos. Neste contexto, a qualidade em instituições de ensino superior constitui-se com uma temática pertinente e atual, tendo sido objeto de intensos debates protagonizados por diversos sectores da sociedade civil, em especial desde a entrada em vigor do Processo de Bolonha.Numa perspetiva ligada aos princípios de gestão da qualidade, urge repensar as estratégias de gestão e governação das Instituições de Ensino Superior no sentido de alinharem as necessidades específicas dos estudantes do ensino público num contexto de globalização.Com este estudo pretende-se avaliar o grau de satisfação dos estudantes da Universidade de Coimbra, assim como as vantagens da qualidade de serviço na administração pública e o seu impacto no ensino público.Palavras-chave: Administração pública; ensino superior; gestão da qualidade; satisfação.Atualmente um dos principais desafios que se coloca à Administração Pública prende-se com a melhoria da qualidade dos serviços públicos. Neste contexto, a qualidade em instituições de ensino superior constitui-se com uma temática pertinente e atual, tendo sido objeto de intensos debates protagonizados por diversos sectores da sociedade civil, em especial desde a entrada em vigor do Processo de Bolonha.Numa perspetiva ligada aos princípios de gestão da qualidade, urge repensar as estratégias de gestão e governação das Instituições de Ensino Superior no sentido de alinharem as necessidades específicas dos estudantes do ensino público num contexto de globalização.Com este estudo pretende-se avaliar o grau de satisfação dos estudantes da Universidade de Coimbra, assim como as vantagens da qualidade de serviço na administração pública e o seu impacto no ensino público.Palavras-chave: Administração pública; ensino superior; gestão da qualidade; satisfação.
Currently one of the main challenges facing the Public Administration is the improvement of public services’ quality.In this context, quality in higher education institutions is a relevant and current issue and has been the subject of intense debates carried out by various sectors of civil society, especially since the entry into force of the Bologna Process.In a perspective linked to the principles of quality management, it is urgent to rethink management and governance strategies of Higher Education Institutions that are in line with the specific needs of public education students in a context of globalization.This study intends to evaluate the degree of satisfaction of students of the University of Coimbra, as well as the advantages of service quality in public administration and its impact on public education.Keywords: Public administration; higher education; quality management; satisfaction.Currently one of the main challenges facing the Public Administration is the improvement of public services’ quality.In this context, quality in higher education institutions is a relevant and current issue and has been the subject of intense debates carried out by various sectors of civil society, especially since the entry into force of the Bologna Process.In a perspective linked to the principles of quality management, it is urgent to rethink management and governance strategies of Higher Education Institutions that are in line with the specific needs of public education students in a context of globalization.This study intends to evaluate the degree of satisfaction of students of the University of Coimbra, as well as the advantages of service quality in public administration and its impact on public education.Keywords: Public administration; higher education; quality management; satisfaction.
Description: Dissertação de Mestrado em Administração Público-Privada apresentada à Faculdade de Direito
URI: https://hdl.handle.net/10316/86379
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
DISSERTAÇÃO DE MESTRADO EM AD. PÚBLICA E PRIVADA ETELVINA TOMÁS.pdf1.25 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

398
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

267
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons