Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85553
Title: Museu Nacional de Belas-Artes (1884-1911) – A arqueologia de um museu e a gestão de coleções
Other Titles: National Museum of Fine Arts (1884-1911) - The archaeology of a museum and collection management
Authors: Martins, João Paulo Castro 
Orientador: Vaquinhas, Irene Maria de Montezuma de Carvalho Mendes
Keywords: Museu Nacional de Belas-Artes; Academia Real de Belas-Artes de Lisboa; Políticas de Gestão de Coleções; Legado Valmor; Finais do século XIX; National Museum of Fine Arts; Royal Academy of Fine Arts of Lisbon; Policies of Collection Management; Valmor Legacy; Late 19th century
Issue Date: 24-Feb-2017
Serial title, monograph or event: Museu Nacional de Belas-Artes (1884-1911) – A arqueologia de um museu e a gestão de coleções
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O Museu Nacional de Belas-Artes, antecessor do Museu Nacional de Arte Antiga, desde a data da sua fundação (1884), pretendia alcançar o estatuto de Grande Museu Nacional. As suas coleções eram constituídas essencialmente por bens provenientes das casas religiosas extintas, apesar das doações que instituição recebia. No final do século XIX, por via da dotação do Legado de Valmor, o Museu encontrou ensejo de expandir o seu acervo. Neste estudo, pretendemos conhecer, numa primeira fase, o início do movimento museológico em Portugal e o percurso do Museu Nacional de Belas Artes até à sua abertura e, posteriormente analisar as fragilidades da instituição entre os anos 1884 e 1911. Numa segunda fase visamos avaliar a forma como a instituição geriu e promoveu as suas coleções e administrou as verbas do Legado Valmor para aquisição de obras de arte.
The National Museum of Fine Arts, predecessor of the National Museum of Ancient Art, since the date of its establishment (1884), intended to achieve the status of Grand National Museum. Its collections consisted essentially of goods from extinct religious houses, despite the donations that institution received. At the end of the 19th century, through the endowment of the Valmor Legacy, the Museum found the chance to expand its collection. In this study, we seek to know, in a first phase, the beginning of the museological movement in Portugal and the progression of the National Museum of Fine Arts until its opening and later to analyse the fragilities of the institution between the years 1884 and 1911. In a second phase we aim to evaluate the way in which the institution managed and promoted its collections and managed the Valmor Legacy's funds for the acquisition of works of art.
Description: Dissertação de Mestrado em Património Cultural e Museologia apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/85553
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Dissertação.pdf3.26 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

434
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

282
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons