Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85521
Title: Educação Especial - CERCIAG
Other Titles: Special Education - CERCIAG
Authors: Figueiredo, Ana Beatriz Carvalho Silva de Castro e 
Orientador: Barreira, Carlos Manuel Folgado
Keywords: Deficiência; Educação Especial; Inclusão; Proposta de alteração à legislação de EE; Opiniões dos professores do ensino regular e ensino especial; Disability; Special Education; Inclusion; Proposed amendment to SE legislation; Opinions of teachers of regular education and special education
Issue Date: 26-Jul-2018
Serial title, monograph or event: Educação Especial - CERCIAG
Place of publication or event: CERCIAG
Abstract: Social perspectives and attitudes towards disability have undergone many changes throughout history, and on the basis of this evolution is the conception that disabled children are educable. It is in this sense that special education emerges as a means of meeting the needs of children, youth and adults, with some form of incapacity and / or disability, providing them opportunities and strategies to achieve educational success, integration and social and school inclusion.For a better understanding of the emergence of Special Education and the concept of Special Educational Needs (SEN), a retrospective of its historical evolution, an approach to its main milestones and a summary of the legislation which supports it, is here presented.Afterwards, a description of the CERCIAG internship, its services / valences, activities and projects, as well as all the work developed during the 9-month curricular internship.Considering that, under the Special Education legislation, a proposal for amendment to Decree-Law no. 3/2008, of January 7, currently in force, was currently under discussion, it was intended to understand, on the one hand what are the main implications and changes that will occur in schools, through a questionnaire study, and on the other hand, which are the opinions of teachers from the regular system and special education, on these changes (matters).The conclusions show that today, both regular and special education teachers consider that the way special education has been implemented in regular schools has had positive effects on the school success of students with SEN. However, it also states that they do not have much knowledge about the proposed changes, pointing out that they feel the need for training on this topic. The main concerns pointed out are the permanence of students with SEN during longer periods of time in the classrooms the development of collaborative work among professionals working in the area of Special Education and the adaptation of curricula to the needs and potential of students.
As perspetivas sociais e as atitudes em relação à deficiência sofreram bastantes alterações ao longo da história, e na base dessa evolução está a conceção de que as crianças deficientes são educáveis. É nesse sentido que surge a Educação Especial, como meio de atender às necessidades das crianças, jovens e adultos com algum tipo de incapacidade e/ou deficiência, proporcionando-lhes oportunidades e estratégias para alcançarem sucesso educativo, integração e inclusão social e escolar. Para uma melhor compreensão da emergência da Educação Especial e do conceito de Necessidades Educativas Especiais (NEE), é feita uma retrospetiva da sua evolução histórica, uma abordagem dos seus principais marcos, e uma síntese da legislação que a suporta, e que conduziu às práticas dos dias de hoje. De seguida apresenta-se uma caraterização da instituição de estágio, CERCIAG, dos seus serviços/valências, atividades e projetos, bem como todo o trabalho que desenvolvi durante os 9 meses de estágio curricular. Tendo em conta que, no âmbito da legislação da Educação Especial, se encontrava em debate uma proposta de alteração ao Decreto-Lei n.º 3/2008, de 7 de janeiro, que vigora neste momento, pretendia-se compreender, por um lado, quais as principais implicações e mudanças que esta irá provocar nas escolas, e, através de um estudo por questionário, por outro, quais as opiniões dos professores do ensino regular e de educação especial relativamente a essas mudanças. As conclusões mostram que neste momento os professores, tanto do ensino regular como do ensino especial, consideram que a forma como tem sido concretizada a Educação Especial nas escolas regulares tem gerado efeitos positivos no sucesso escolar dos alunos com NEE. Contudo, também se verifica que não possuem muito conhecimento acerca das alterações propostas, manifestando necessidade de formação acerca desse tema. As principais preocupações apontadas são a permanência dos alunos com NEE durante períodos de tempo mais longos dentro de sala de aula, o desenvolvimento de trabalho colaborativo entre profissionais que operam na área de Educação Especial e a adaptação dos currículos às necessidades e potencialidades dos alunos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/85521
Rights: closedAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
RelatórioFinalAna BeatrizFigueiredo.pdf5 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

387
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

283
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons