Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/85519
Title: Social Representations of Entrepreneurship: The Influence of Motivation and Self-Efficacy in Higher Education Students
Other Titles: Representações Sociais do Empreendedorismo: A influência da Motivação e da Auto-Eficácia em Estudantes do Ensino Superior
Authors: Gonçalves, Miguel Alexandre Pereira 
Orientador: Carvalho, Carla Maria Santos
Mónico, Lisete Santos Mendes
Parreira, Pedro Miguel Dinis Santos
Keywords: Representações Sociais; Empreendedorismo; Motivação para empreender; Auto-eficácia; Social Representations; Entrepreneurship; Motivation for Entrepreneur; Self-Efficacy
Issue Date: 28-Feb-2018
Serial title, monograph or event: Social Representations of Entrepreneurship: The Influence of Motivation and Self-Efficacy in Higher Education Students
Place of publication or event: Universidade de Coimbra - Faculdade de Psicologia e Ciências de Educação
Abstract: Este estudo pretende analisar as Representações Sociais do Empreendedorismo atendendo à motivação para empreender e a auto-eficácia auto-percebida dos estudantes do ensino superior.A 966 estudantes do ensino superior, foi aplicada uma técnica de evocação livre de palavras baseada no termo "Empreendedorismo" e um questionário para analisar a sua motivação para empreender e auto-eficácia auto-percebida.A análise de Clusters deu origem a quatro perfis diferenciados de acordo com níveis altos e baixos de motivação e auto-eficácia dos estudantes. As representações sociais do empreendedorismo foram analisadas em cada perfil. Os resultados demonstraram que os diferentes perfis não apresentam diferenças significativas nos elementos centrais do Empreendedorismo, no entanto, estudantes com motivação mais baixa, independentemente da auto-eficácia, tendem a associar empreendedorismo a "risco", em comparação com os mais motivados, que tendem a associar empreendedorismo com "dinheiro" e "empenho", traços característicos da motivação financeira e da persistência.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
The purpose of this study is to analyse the Social Representations of Entrepreneurship attending to motivation for entrepreneur and self-efficacy perceived by higher education students.966 higher education students were subjected to a free word evocation technique based on the term "Entrepreneurship" and a questionnaire to analyse their entrepreneurial motivation and self-perceived self-efficacy. Cluster Analysis led to four profiles differentiated according to high and low levels of students’ entrepreneurship motivation and self-efficacy. Social representations of entrepreneurship were analysed in each profile. The results showed that the different students’ profiles don’t show major differences in central elements of Entrepreneurship, however, students with lower motivation, independently of self-efficacy, tend to regard entrepreneurship as “risky” in comparison to the highly motivated ones, who tend to associate entrepreneurship with “money” and “commitment”, typical traits related to finacial motivation and persistence..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/85519
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tese Miguel_Gonçalves.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

326
checked on Jul 2, 2020

Download(s) 50

303
checked on Jul 2, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons