Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85397
Title: Uoutro – interculturalidade e coexistência cultural
Other Titles: UOUTRO INTERCULTURALITY AND CULTURAL COEXISTENCE
Authors: Zhang, Ruonan 
Orientador: Barreira, Carlos Manuel Folgado
Keywords: Interculturalidade; Educação Intercultural; Intervenção Socioeducativa; Intercultural; Intercultural education; Socio-Educational Intervention
Issue Date: 31-Oct-2018
Serial title, monograph or event: UOUTRO INTERCULTURALIDADE E COEXISTÊNCIA CULTURAL
Place of publication or event: FPCE
Abstract: “A educação intercultural pretende promover o reconhecimento e a valorização dadiversidade como oportunidade e como fonte de aprendizagem para todos, no respeito pelamulticulturalidade das sociedades atuais, bem como desenvolver a capacidade decomunicar e incentivar a interação social, criadora de identidades e de sentido de pertençacomum à humanidade (“Educação para a Cidadania”, 20181).É importante que se apele à reflexão sobre elementos culturais que podem ser motivoou alvo de discriminação, intolerância ou desrespeito em contextos formais e não formaisda educação. Partindo deste ponto de vista, surge a necessidade de criar um projetoelaborado no âmbito do Estágio Curricular do Mestrado em Ciências da Educação daFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, com ointuito de alertar e sensibilizar para algumas preocupações interculturais junto dapopulação estudantil do ensino superior. Realizado com a colaboração do Gabinete deApoio ao Estudante da referida faculdade, surgiu o projeto designado Programa ICC:Interculturalidade e Coexistência Cultural – Chaves para a Educação Intercultural. Esteprojeto engloba duas partes distintas, mas que se complementam. Por um lado, deu origemà planificação, desenvolvimento e avaliação de um curso de mandarim, com o intuito dealertar e sensibilizar os jovens universitários para a Cultura Chinesa; por outro acoexistência cultural que procura compreender, junto dos estudantes universitários, quaisos conhecimentos, comportamentos e atitudes que apresentam em relação à coexistênciaintercultural e comportamentos em diferentes culturas.Este Estágio, através da participação nas variadas atividades, permitiu conhecer umcontexto profissional, no qual foi possível aprender e desenvolver competências,contribuindo para a construção de um conhecimento profissional que articula a teoria coma pratica.
“Intercultural education wants to promote recognition and the valorization of diversityas an opportunity and as a source of learning for all of us, in the respect formulticulturalism of today’s societies as well as developing the capacity to communicateand encourage the social interaction, creator of identities and sense of common belongingfor humanity itself” (Direction – General of Education), it´s important that we appeal andreflect about cultural elements that maybe the reason for discrimination, intolerance ordisrespect in formal and informal contexts of education. Starting from this point of viewthis is where the necessity of creating a project comes up and when the development of thesame one in the ambit of Curricular Internship in the Masters of Science and Education atthe University of Psychology and Science of Education at the University of Coimbra, inorder to alert and sensitize for some concerns related to different cultures among thestudents of college education.This project was created with the collaboration of the student support office at thecollege of Phycology and Science of Education at the University of Coimbra, and this ishow the project emerged designated as the ICC: Interculturality and cultural coexistence –the keys for the intercultural education among today´s societies and is divided in two partsthat complement themselves.On another hand it also gave origin to a planification, development and evaluation of amandarin course with the goal to alert and sensitize the young undergraduates to theChinese culture; on another on the other side the cultural coexistence that seeks tounderstand together with the young undergraduates which knowledges, behaviours andattitudes that introduce in relation to the cultural coexistence and behaviours on differentcultures.This intership through the participation of several activities allowed me to get to know theprofessional side in which I have learned and developed new competences contributing oncreating a professional knowledge that articulates with theory and technique.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/85397
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
UOUTRO - Interculturalidade e Coexistência.pdf4.38 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

562
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

669
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons