Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85359
Title: Os municípios e a participação das crianças e dos jovens: Uma experiência de estágio
Other Titles: The relationship between cityhalls and children's participation: An internship experience
Authors: Ramalhete, Daniela Sofia Cristóvão 
Orientador: Seixas, Ana Maria Magalhães Teixeira
Keywords: Educação; Município; Planeamento; Programa Cidades Amigas das Crianças; Participação; Education; City Hall; Planning; Child-Friendly Cities Program; Participation
Issue Date: 19-Jul-2018
Serial title, monograph or event: Os municípios e a participação das crianças e dos jovens: Uma experiência de estágio
Place of publication or event: Câmara Municipal de Vila Nova de Poiares
Abstract: As políticas de descentralização e o reforço das competências do município vieram salientar a importância do papel do Município na construção de políticas públicas locais. Todas as mudanças que se sucederam, deram origem a uma discussão em torno de um desenvolvimento mais participativo, onde se registe uma maior intervenção dos atores locais. Atualmente, esta discussão, centrada na participação das crianças e dos jovens, fez emergir novas perspetivas sobre o reconhecimento destes enquanto sujeitos com direitos de participação na esfera pública.O presente relatório tem como objetivo apresentar todo o trabalho desenvolvido no Estágio Curricular realizado no Gabinete de Ação-Social, Saúde e Educação, da Câmara Municipal de Vila Nova de Poiares, a fim de se obter o grau de Mestre em Ciências da Educação. No âmbito da elaboração do Plano de Ação de Vila Nova de Poiares para o Programa Cidades Amigas das Crianças e, focando a questão da participação das crianças e dos jovens, foi realizado um estudo de natureza quantitativa. Este estudo, que englobou os alunos do 4º ano, do 3º Ciclo do Ensino Básico e do Ensino Secundário de Vila Nova de Poiares, tinha como objetivo recolher a sua opinião sobre o Concelho e, posteriormente, elaborar um Plano de Ação com medidas e políticas para tornar esta cidade, uma cidade mais amiga das crianças. Para além da elaboração deste Plano de Ação, foram realizadas atividades de planificação, dinamização e participação em projetos socioeducativos do Município.
Education, as well as the development of educational activities, is no longer seen and perceived as confined to the school ground. The policies concerning decentralization and the work developed in order to qualify the city halls competences have created a better and more significant relationship between these, the school and the overall population. All these changes gave birth to a bigger discussion around this topic, where actors not only from state are welcome to participate. Currently, this discussion, focused on the participation of children and young people, has given rise to new perspectives on the recognition of children while people with rights of participation in public discipline. The objective of this report it to present the work developed during a curricular internship done at Gabinete de Ação-Social, Saúde e Educação from the Câmara Municipal de Vila Nova de Poiares, with the objective of getting a master's degree in Ciências da Educação. Thus, focusing on the issue of the participation of children and young people, a quantitative study was developed, with the objective of elaborating an Local Action Plan for the county of Vila Nova de Poiares, integrated in the Programa Cidades Amigas das Crianças. The study, which involved students from the fourth year, third cycle and the secondary cycle of studies of the national education program, from Vila Nova de Poiares, got insights on the opinions of theses students on the county. The insights from the study were later used to elaborate the action plan with policies to make the city more welcoming to children and young man. Other than the study and the action plan, there were also performed planning, participation and development activities in social educational projects developed by the city hall.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/85359
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio Final Daniela Ramalhete.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

429
checked on Mar 26, 2024

Download(s) 50

575
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons