Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84700
Title: Avaliação do impacto da formação na administração pública
Other Titles: EVALUATION OF THE IMPACT OF TRAINING IN PUBLIC ADMINISTRATION
Authors: Cardoso, Sandrina de Jesus 
Orientador: Duarte, Maria Madalena Santos
Keywords: Sociedade do Conhecimento; Administração Pública; Competências; Avaliação da formação; Knowledge Society; Public administration; Skills; Evaluation of training
Issue Date: 27-Sep-2018
Serial title, monograph or event: AVALIAÇÃO DO IMPACTO DA FORMAÇÃO NA ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA
Place of publication or event: Câmara Municipal do Porto
Abstract: This report is the result of a curricular Internship held in the Municipal Council of Porto within the Master´s degree in Sociology at the Faculty of Economics of the University of Coimbra. The internship was developed in the area of training assessment.The aim of this research was to critically analyze and review the methodologies, techniques and tools of Evaluation of the Results of the Training given at the Porto City Council, contributing, through the auscultation of interested parties in the process (Trained Facilitators of the different Organic Units of Autarchy ), to the development of (re) configuration and customization strategies, working towards a settlement of the gaps identified at the Municipal Division of Training (in particular, the low rate of responses in an evaluation of standard results).The practical component of this investigation was based on the consultation of the Municipal Division of Training and Performance Assessment during the collection of qualitative data, for a logic of sharing of intervention needs. The prioritization of these felt needs was performed through the GUT matrix. During the processing of the qualitative data, obtained through the interviewing the Trained Facilitators, of the different Organic Units of the Autarchy, the thematic categorical analysis was applied.Based on the the analysis of the collected data, one can conclude, it can be concluded that all the stakeholders in the process, i.e. all the Training Dynamizers of the different Organic Units of the Port Autarchy, say they know all the processes, methodologies and all the techniques in the evaluation. However, the vast majority admit that they are unhappy these, in regard to the illustration and understanding of the results that they convey since it suffers from an excessive dependence on the universal and standardized Matrices of Competencies.When confronted with the possibility of implementing a customized (specific) methodology for each trainings, all trainees acknowldege this would be an added value, although they never thought of this possibility.
Este relatório resulta do estágio curricular realizado na Câmara Municipal do Porto no âmbito do Mestrado em Sociologia da Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra. O estágio foi desenvolvido na área da avaliação da formação. Esta investigação teve como objetivo a análise e revisão críticas das metodologias, técnicas e ferramentas de Avaliação de Resultados da Formação ministrada na Câmara Municipal do Porto, contribuindo, por via da auscultação de partes interessadas no processo (Dinamizadores de Formação das diferentes Unidades Orgânicas da Autarquia), para o desenvolvimento de estratégicas de (re)configuração e customização das mesmas, tendentes à resolução sustentada das lacunas identificadas nesta dimensão do trabalho da Divisão Municipal de Formação e Avaliação do Desempenho (mormente, a baixa taxa de respostas no âmbito de uma avaliação de resultados standard).A componente prática desta investigação assentou na auscultação à equipa da Divisão Municipal de Formação e Avaliação do Desempenho na recolha de dados qualitativos, para uma lógica de partilha das necessidades de intervenção. A priorização das necessidades sentidas foi realizada através da matriz GUT. No tratamento dos dados qualitativos, obtidos através da técnica da entrevista aos Dinamizadores de Formação, das diferentes Unidades Orgânicas da Autarquia, foi aplicada a análise categorial temática. Da análise de dados recolhidos pode-se concluir que, todas as partes interessadas no processo, isto é, todos os Dinamizadores de Formação das diferentes Unidades Orgânicas da Autarquia do Porto, dizem conhecer todos os processos, metodologias e todas as técnicas a nível da avaliação de resultados da formação; no entanto, a grande maioria admite que está insatisfeita com o mesmo, no que diz respeito à ilustração e compreensão dos resultados que o mesmo transmite, uma vez que este padece de uma excessiva dependência face ao dispositivo universal e standardizado das Matrizes de Competências. Quando confrontados com a possibilidade da implementação de uma metodologia customizada (específica) a cada formação, todos os Dinamizadores de Formação admitem ser uma mais-valia, embora nunca tenham pensado em tal possibilidade.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Sociologia apresentado à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/84700
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório_Estágio.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

579
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

536
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons