Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84668
Title: A perceção da sociedade sobre os Contabilistas Certificados
Other Titles: The society's perception of accountants
Authors: Melro, Ana Maria Loreto 
Orientador: Pimentel, Liliana Marques
Keywords: Perceção; Imagem; Contabilistas; Representação Social; Estereótipos; Perception; Image; Accountants; Social Representation; Stereotype
Issue Date: 26-Sep-2018
Serial title, monograph or event: A perceção da sociedade sobre os Contabilistas Certificados
Place of publication or event: Portugal
Abstract: In order to contribute to the understanding of this theme, the objective of this research is to identify the society's perception about accountants and to analyze whether they are stereotyped positively or negatively by public perception. Other hypotheses to be analyzed are the perception in relation to the characteristics of the accountant profile and the usefulness of the accounting information.Knowing people's perception of accountants is the starting point for building and establishing a new perception, different from those already consolidated over the years. Holding appropriate information free of stereotypes is important both for the professional and for the society that will benefit from the services they provide.It was intended to reach conclusions on the subject by means of an investigation, the statistical treatment was based on the analysis of 290 surveys distributed to the general population.It was concluded that the certified accountant is perceived first as being accurate and planned, and secondly, as structured. Individual characteristics such as gender, age and schooling generally have little effect on the accountant's image. The origin of the image is essentially aimed at the known accountants and the media. There has been a growing realization that accountants are increasingly involved in strategic roles within companies. And yet individuals recognize the characteristics of the accounting information available in the conceptual framework of the CNS.This study contributes to promote reflection and dissemination on the image of the accountant, as well as a reflection on the aspects that cause this image and how to attenuate them.As far as the limitations of the present study are concerned, it is limiteddue to the small number of responses to the survey carried out and the fact that it is not representative of the universe of the population, which influences the depth of the subject under study. Finally, it is left as a suggestion for future research to reapply this study to a more significant sample in order to more accurately identify the society's perception about accountants.
De forma a contribuir para o entendimento deste tema, o objetivo desta pesquisa é identificar qual a perceção da sociedade sobre os contabilistas certificados e analisar se os mesmos são estereotipados de forma positiva ou negativa pela perceção pública. Outras hipóteses que se pretende analisar são a a perceção em relação às característica do perfil do contabilista e à utilidade da informação contabilistica.Conhecer a perceção das pessoas acerca dos contabilistas,é o ponto de partida para construir e estabelecer uma nova perceção, diferente daquelas já consolidadas ao longo dos anos. Deter informações apropriadas, livres de estereótipos é importante tanto para para o profissional como para a sociedade que vai usufruir dos serviços por eles prestados.Pretendeu-se atingir conclusões sobre o tema por meio de um inquérito, o tratamento estatístico teve por base a análise de 290 inquéritos distribuidos à população em geral. Concluiu-se que o contabilista certificado é percecionado em primeiro lugar como sendo preciso e planeado, e em segundo lugar, como estruturado. As características individuais dos individuos como o género, a idade e a escolaridade tem de uma forma geral, pouco efeito na imagem dos contabilistas. A origem da imagem é essencialmente apontada para os contabilistas conhecidos e para os meios de comunicação. Averiguou-se a crescente perceção de que os contabilistas estão cada vez mais envolvidos em funções estratégicas no seio das empresas. E ainda que os individuos reconhecem as características da informação contabilística disponíveis na estrutura conceptual do SNC.O presente estudo contribui para promover a reflexão e disseminação sobre a imagem do contabilista, bem como uma reflexão sobre os aspetos que causam a esta imagem e como atenuá-los.No que concerne às limitações do presente estudo, este encontra-se limitadodesde logo pelo pequeno número de respostas ao inquérito realizado e pelo facto de não ser representativo do universo da população, o que influencia a profundidade da temática em estudo. Por fim, deixa-se como sugestão para pesquisas futuras reaplicar este estudo a uma amostra mais significativa, a fim de identificar com maior precisão a perceção da sociedade acerca dos contabilistas.
Description: Dissertação de Mestrado em Contabilidade e Finanças apresentada à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/84668
Rights: openAccess
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