Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/84559
Title: A universidade como promotora das intenções empreendedoras dos seus doutorandos.
Other Titles: The university as a promoter of entrepreneurial intentions of it's PhD students.
Authors: Goncalves, Telmo José Dias 
Orientador: Costa, João Pedro Dias Fontes da
Preto, Miguel
Keywords: Empreendedorismo Académico; Universidade Empreendedora; Intenções Empreendedoras; Missão da Universidade; Academic Entrepreneurship; Entrepreneurial University; Entrepreneurial Intentions; Mission of the University
Issue Date: 27-Sep-2018
Serial title, monograph or event: A universidade como promotora das intenções empreendedoras dos seus doutorandos.
Place of publication or event: Universidade de Combra
Abstract: At the present time, it is important for universities to evolve and not confine themselves to their primary research and teaching missions, also giving importance to economic and social issues, becoming entrepreneurial universities. The development of entrepreneurial universities is a widespread phenomenon throughout the world. In addition, a significant number of empirical studies have considered universities as essential to foster entrepreneurial spirit and culture through their organizational culture.Taking into account the Portuguese reality, one of the economies most affected by the 2008 world economic crisis of, it is essential that Portuguese universities follow the path of adopting this new mission, and efforts have been made in that direction. As such, it was decided to study the University of Coimbra as a vehicle that promotes entrepreneurship in its doctoral students. This analysis was based on the perception of these same students.For that, an exploratory model was constructed, composed of several hypotheses that contemplated variables that could or not have a positive impact on the development of entrepreneurial intentions in the doctoral students of the University of Coimbra. The obtained results validated some of the hypotheses proposed, revealing that the "Entrepreneurial Mission", the "Entrepreneurial Environment" and the "University Models" are positively correlated with the creation of entrepreneurial intentions by UC doctoral students. On the other hand, in spite of these results, these variables that present a positive correlation, present mean values that indicate a negative perception by the respondents, as well as most of the other variables studied, with the main highlight for the variable "Training in Entrepreneurship", thus demonstrating that there is still room for progression or improvement of communication within the UC ecosystem, according to the perception of university doctoral students.
Aos dias de hoje, revela-se importante as universidades evoluírem e não se limitarem às suas funções primárias de investigação e ensino, dando também importância às questões económico-sociais, tornando-se em universidades empreendedoras. O desenvolvimento de universidades empreendedoras constitui um fenómeno generalizado em todo o mundo. Além disso, uma quantidade significativa de estudos empíricos considerou as universidades como essenciais para fomentar o espírito e a cultura empreendedora nos seus estudantes, através da sua cultura organizacional. Tendo em conta a realidade portuguesa, uma das economias mais afetadas pela crise económica mundial de 2008, torna-se essencial que as universidades portuguesas sigam o caminho de adoção desta nova missão, tendo sido desenvolvidos esforços nesse sentido. Como tal, decidiu-se estudar a Universidade de Coimbra como veículo que fomenta o empreendedorismo nos seus doutorandos sendo que, a análise teve por base a perceção desses mesmos estudantes. Para tal, construi-se um modelo exploratório composto por várias hipóteses que contemplavam variáveis que poderiam ou não ter um impacto positivo no desenvolvimento de intenções empreendedoras nos doutorandos da Universidade de Coimbra. Os resultados obtidos validaram algumas das hipóteses propostas, revelando que a "Missão Empreendedora", o “Ambiente Empreendedor” e o possuir “Modelos Universitários” estão correlacionados positivamente com a criação de intenções empreendedoras por parte dos doutorandos da UC. Por contrapartida, a "Missão Ensino e Investigação” está relacionada negativamente. Apesar destes resultados, estas variáveis que apresentam uma correlação positiva, apresentam valores médios que indicam uma perceção negativa por parte dos inquiridos, assim como a maioria das restantes variáveis em estudo, com o principal destaque para a variável “Formação em Empreendedorismo”, demonstrando assim que ainda existe margem de progressão ou de melhoria de comunicação dentro do ecossistema da UC, segundo a perceção dos doutorandos da universidade.
Description: Dissertação de Mestrado em Gestão apresentada à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/84559
Rights: openAccess
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