Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84417
Title: A Gestão da Relação com Fornecedores e o Impacto na Tesouraria: Caso Bluepharma
Other Titles: Management of the Relationship with the Suppliers and the impact in the cash-flow: The Bluepharma Case
Authors: Gaspar, André Amaro 
Orientador: Cruz, Isabel Maria Correia
Keywords: Fornecedores; Supplier Relationship Management; Gestão de Fornecedores; Necessidades Fundo de Maneio; Suppliers; Supplier Relationship Management; Suppliers’ Management; Working Capital Needs
Issue Date: 26-Feb-2018
Serial title, monograph or event: A Gestão da Relação com Fornecedores e o Impacto na Tesouraria: Caso Bluepharma
Place of publication or event: Bluepharma Indústria Farmacêutica, S.A.
Abstract: O seguinte relatório descreve o trabalho que foi realizado ao longo de cinco meses, entre setembro de 2017 e janeiro de 2018, no departamento financeiro da empresa Bluepharma Indústria Farmacêutica S.A., no âmbito do estágio curricular do Mestrado em Gestão. Observamos uma crescente importância das relações entre os vários stakeholders para o sucesso e desenvolvimento de qualquer organização. O processo de lidar com os fornecedores tem tido transformações importantes ao longo das últimas décadas, dado que existe por parte das empresas compradoras e também dos fornecedores a noção de que a cooperação e uma relação duradoura levam a maiores benefícios.As organizações devem privilegiar a manutenção e a melhoria contínua das relações que estabelecem com todos os seus parceiros, permitindo-lhes maiores ganhos futuros.O objetivo foi o de desenvolver uma ferramenta, um ficheiro Excel, assente numa base de dados dos fornecedores da empresa nos anos de 2015 e de 2016, de forma a analisar e entender as possibilidades de aplicar o conceito de Supplier Relationship Management (SRM). Este conceito foi aplicado a cada fornecedor, com o intuito de gerar vantagem competitiva através de uma redução das necessidades de fundo de maneio, tendo assim uma perspetiva geral do equilíbrio financeiro da empresa sobretudo no curto prazo.A conclusão principal deste trabalho assenta na ideia de que uma boa gestão de fornecedores com enfoque numa melhoria contínua, origina um melhor desempenho nas relações bilaterais entre a empresa e os seus fornecedores, com impacto no equilíbrio financeiro e, consequentemente, a obtenção de vantagens competitivas quer de curto quer de médio e longo prazo.
The following report describes the work done during five months, between September 2017 and January 2018, in the financial department of the company Bluepharma Indústria Farmacêutica S.A., within the curricular internship of the Master´s Degree (MA) in Management.We can notice a rising importance of the relationship among the several stakeholders towards success and development of any organization. The process of dealing with the supplier companies has been changing to important changes in the last decades, as both buying and supplier companies recognize that cooperation and a lasting relationship lead to greater benefits.The organizations should promote the conservation and continuous enhancement of the relationships established with all their partners, thus allowing greater earnings in the future.The goal of this report was to develop a tool, an Excel file, based upon a database referring to the suppliers of this company in the years of 2015 and 2016, in order to analyse and understand the possibilities of applying the concept of Supplier Relationship Management (SRM). This concept was applied to each supplier, so as to generate a competitive advantage through the reduction of the working capital needs, allowing, as a consequence, a general perspective of financial balance of the company, specially in a short-term period. The main conclusion of this study is based on the idea that a good management of the suppliers, with the focus on a continuous enhancing, generates a better performance in the bilateral relationships between the company and its suppliers, with influence upon the financial balance, and thus the attainment of competitive advantages, either in a short or medium-term or long-term.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Gestão apresentado à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/84417
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bluepharma 2018.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

543
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 20

1,422
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons