Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84263
Title: Feeling (un)safe with self and others: Early memories of warmth and safeness, external shame, self-criticism, fears of compassion and social anxiety
Other Titles: (In)seguro com o eu e com o outro: Memórias precoces de calor e segurança, vergonha externa, autocriticismo, medos da compaixão e ansiedade social
Authors: Caiado, Brigida do Vale 
Orientador: Salvador, Maria do Céu Teixeira
Keywords: Memórias de calor e segurança; vergonha externa; autocriticismo; medos da compaixão; ansiedade social; Early memories of warmth and safeness; external shame; self-criticism; fears of compassion; social anxiety
Issue Date: 25-Jul-2017
Serial title, monograph or event: Feeling (un)safe with self and others: Early memories of warmth and safeness, external shame, self-criticism, fears of compassion and social anxiety
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: Embora diversos estudos tenham abordado o impacto negativo de experiências de abuso, vergonha externa e auto-criticismo na ansiedade social (AS), poucos abordaram o impacto de experiências de falta de calor/segurança e dos medos da compaixão na AS, não existindo nenhum que aborde todas estas variáveis em conjunto, particularmente diferenciando o papel deste tipo de experiências com pais e com pares. Deste modo, o presente estudo pretendeu avaliar o impacto diferencial das memórias precoces de calor e segurança (MPCS) com pais e com pares na explicação da AS, explorando o papel mediador da vergonha externa, autocritica e medos da compaixão nesta relação. O estudo transversal dispôs de duas amostras comunitárias: estudantes universitários (N = 762; Midade = 20.46; DP = 3.723) e não-estudantes (N = 180; Midade = 37.84; DP = 10.76). A não invariância do modelo hipotetizado para estudantes e não-estudantes, conduziu à realização de duas path analysis para testar o modelo em cada uma das amostras. Em ambas as amostras, vergonha externa, autocriticismo e medo de receber compaixão dos outros, mediaram totalmente a relação entre MPCS (pais e pares) e AS, com este medo a mediar parcialmente a relação da vergonha externa e autocriticismo com a AS. A relação entre a vergonha externa e AS foi também mediada pelo autocriticismo. Nos não-estudantes acrescentou-se o papel mediador do medo da auto-compaixão, demonstrando que o efeito dos medos da compaixão na AS variou consoante a amostra. O papel das MPCS dos pares, comparativamente ao dos pais, revelou um maior impacto na AS. O seu efeito nas outras variáveis em estudo também variou consoante a amostra. Em termos clínicos, estes resultados salientam a importância de trabalhar não só a auto-compaixão, mas também os medos da compaixão na AS, especialmente o medo de receber compaixão dos outros. Outros resultados são discutidos, assim como as implicações clínicas e contributos do presente estudo.
Although several studies have addressed the negative impact of early experiences of abuse, external shame and self-criticism on social anxiety (SA), few studies have addressed the impact of early experiences of lack of warmth/safeness and fears of compassion on SA, and none addressed all of these variables together, particularly differentiating the role of these experiences with parents and peers. Thus, the present study aimed to investigate the differential impact of early memories of warmth and safeness (EMWS) with parents and with peers in SA, exploring the mediating role of external shame, self-criticism and fears of compassion in this relationship. The cross-sectional study included two community samples: university students (N= 762; Mage = 20.46; DP = 3.72) and nonstudents (N = 180; Mage = 37.84; DP = 10.76). The non-invariance of the hypothesized model for students and non-students was revealed and two path analysis were performed to test the model in each sample. In both samples, external shame, self-criticism and fear of receiving compassion from others, fully mediated the relationship between EMWS (with parents and peers) and SA, with this fear of compassion partially mediating the relationship of external shame and self-criticism with SA. The relation between external shame and SA was also mediated by self-criticism. In non-students the mediating role of the fear of self-compassion was added, demonstrating that the effect of fear of compassion on SA varied according to the sample. The impact of EMWS with peers, compared to parents, showed a greater impact on SA. Its effect on the other variables also varied according to the sample. Clinical implications highlight the importance of targeting not only self-compassion, but also fears of compassion, specially fear of receiving compassion from others. Other results are discussed, as well as other clinical implications and contributions of the present study.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/84263
Rights: closedAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

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