Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/83269
Title: Modo de transporte ferroviário: análise multiobjectivo de intervenções de renovação
Other Titles: Rail transport mode: multiobjective analysis of renovation interventions
Authors: Brito, Sara Isabel Cruz Antunes de 
Orientador: Rodrigues, João Manuel Coutinho
Sousa, Nuno Miguel Marques de
Keywords: Transporte ferroviário; Infraestrutura ferroviária; Gestão de infraestruturas; Análise multiobjectivo; Programação linear inteira mista; Rail transport; Railway infrastructure; Infrastructure management; Multiobjective analysis; Mixed integer linear programming
Issue Date: 24-Feb-2017
Serial title, monograph or event: Modo de transporte ferroviário: análise multiobjectivo de intervenções de renovação
Place of publication or event: DEC - FCTUC
Abstract: Desde meados do século XX que o sistema de transporte ferroviário, em várias regiões do Mundo, tem vindo a sofrer uma competição crescente por parte do transporte rodoviário. A construção de novas infraestruturas rodoviárias em detrimento da falta de investimento nas infraestruturas ferroviárias levam assim ao declínio deste sistema de transporte. Contudo, o modo de transporte ferroviário é visto atualmente como um modo de transporte promissor dos pontos de vista económico, energético e ambiental. Integrado em sistemas multimodais, com o transporte marítimo, aéreo e rodoviário, garante funcionalidade, flexibilidade e segurança.Contraditoriamente, o estado atual da rede ferroviária nacional tem vindo progressivamente a perder a sua qualidade, levando à existência de quebras no desempenho, consequentemente com impactes ao nível económico e de serviço. A degradação das características da infraestrutura ferroviária, juntamente com o adiamento de ações de investimento para renovação, para além, da progressiva degradação das linhas ferroviárias, a um aumento considerável dos custos de manutenção. Acentua-se a importância da necessidade de um planeamento de intervenções de investimento na infraestrutura ferroviária, fundamentando a necessidade de uma tomada de decisão, com implicações sob os pontos de vista técnico como económico-financeiro, e indo de encontro à melhoria da qualidade e eficiência, sem nunca deixar de assegurar a segurança e o conforto.O caso de estudo considerado neste trabalho aborda um problema de decisão, no qual são analisadas várias intervenções de renovação necessárias na infraestrutura ferroviária. Envolve um problema real de gestão de ativos da empresa pública Infraestruturas de Portugal, S.A. (IP, S.A.). Usando uma abordagem multicritério (modelo multiobjectivo), após a avaliação do passivo de renovações, pretende-se obter fatores de decisão preponderantes na tomada de decisão, otimizando o plano de intervenções na infraestrutura ferroviária da rede nacional.
Since the mid-twentieth century the railway transport system has suffered from an increase in competition in several parts of the world due to the road transport development. The construction of new road structures and the lack of investment in new railway structures are the main reasons referred to justify for the decline of this transport infrastructure.However, railway transport is actually one of the most promising transportation systems, from an economic, energetic and environmental point of views. When integrated in a multimodal system, linked with sea, air and road transport it becomes a functional, flexible and safe way of travelling. In spite all the recognized benefits of this mode of transport, the state of the national railway system has progressively degraded, leading to breaches in performance, with impacts on an economic level but also on the service provided. The loss of railway infrastructures’ attributes linked to the delay in maintenance and lack of investment, leads not only to a progressive degradation of the railway tracks but also a considerable increase in maintenance costs, emphasizing the importance of planning the investments for interventions on railway systems. Decisions must be justified from technical and economical points of view, leading for improving the quality and efficiency, not forgetting security and comfort aspects. The case study developed throughout this dissertation addresses a decision problem, analysing several interventions for renovations on railway systems. It focuses on a real scenario where the assets of a public company, Infraestruturas de Portugal, S.A. (IP, S.A.), are managed. After the evaluation of the liabilities of renewals, a multiobjective modelling approach is applied in order to shed light on the decision-making process with the aim of optimizing the railway transport systems’ plan of interventions.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Engenharia Civil apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/83269
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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