Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82686
Title: Cinema e Educação: uma nova abordagem no ensino da geografia
Other Titles: Cinema and Education: a new approach in teaching geography
Authors: Pinto, Carla Sofia Vieira 
Orientador: Castro, Maria de Fátima Grilo Velez de
Keywords: Cinema; Recursos; Geografia; Ensino; Motivação; Cinema; Resources; Geography; Teaching; Motivation
Issue Date: 10-Oct-2018
Serial title, monograph or event: Cinema e Educação: uma nova abordagem no ensino da geografia
Place of publication or event: Departamento de Geografia - Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: Nowadays, one of the main challenges for teachers is planning and preparation of classes for the students to guarantee them stimulating and motivating. For this, teachers need to use the didatic tools that provide backup to teaching/learning process, making these tools of extreme importance.In August 2016, at the General Assembly of the International Geography Union in Beijing, the Education Committee wrote the “International Letter on Geography Education” in which is proclaimed that, when taught efficiently, geography, as a subject, should be fascinating and inspiring to people. Learning geography helps people to understand and appreciate locations, landscapes are formed and to perceive cultural and enviromental interactions and consequences of daily spatial behaviors.This letter proclaims that geography is a vital discipline for citizens of the XXI century to live and connect in an increasingly globalized world, encouraging geography teachers to invest their time in resources and aplly them in the classroom.In the spirit of this letter, geography teachers should privilegie cinematographic tools that constitute a primordial representation for the comprehension of geographic space. Teachers are the key for a better education and to provide the best service they need the best tools at their disposal.In this sense taking cinema to the classroom means to challenge usual practice and to go beyond the traditional educational methods, giving teacher the possibility to diversify the students experience, and to promote their motivation and interest in geography. This is importance is further exacerbated when we consider that geography is an essential discipline to give students the tools to be able to make confidente, conscious and clear decisions, promoting an active and responsible stance in society.
Um dos principais desafios que os professores enfrentam a sociedade contemporânea é a planificação de aulas estimulantes e motivadoras para os alunos. Para isso o professor recorre aos recursos didáticos que o auxiliam no processo de ensino-aprendizagem. Os recursos didáticos utilizados em contexto escolar são ferramentas extremamente importantes.Em Agosto de 2016, em Pequim, no Congresso da Assembleia Geral da União Geográfica Internacional foi redigida pela Comissão da Educação em Geografia a Carta Internacional para a Educação Geográfica onde se proclama que quando ensinada de forma eficiente o estudo da geografia fascina e inspira as pessoas. Estudar geografia ajuda as pessoas a perceber e a apreciar como se formam os lugares e as paisagens, perceber como as pessoas interagem com o ambiente e as consequências das decisões espaciais quotidianas.A Carta afirma que a geografia é uma disciplina vital para que os cidadãos do século XXI vivam e se conectem com o mundo global, encorajando os educadores em geografia a investir tempo em recursos e a sua aplicação na sala de aula.Indo de encontro a esta recomendação, o ensino da geografia deveria privilegiar o uso da imagem fílmica, uma vez que esta constitui um elemento de representação primordial para a compreensão do espaço geográfico.Os professores são a chave para uma melhor educação e os bons professores precisam das melhores ferramentas de trabalho.Levar o cinema para a sala de aula significa desafiar as práticas usuais indo além das práticas educativas centradas num modelo tradicional, possibilitando ao professor diversificar a experiência educativa promovendo a motivação e interesse do aluno para a aprendizagem da geografia, disciplina fundamental para que no futuro os alunos tomem decisões conscientes e esclarecidas, desenvolvendo uma atuação responsável e ativa na sociedade.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Geografia no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/82686
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
CarlaPinto_Versaofinal.pdf7.11 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

619
checked on Apr 9, 2024

Download(s) 50

794
checked on Apr 9, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons