Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/82670
Title: Dependência de Videojogos, Psicopatologia e Autocontrolo: Estudo numa População Adolescente
Other Titles: Video Games Addiction, Psycopathology and Self-Control: Study in an Adolescent Population
Authors: Simões, Carolina Almeida Santos 
Orientador: Coutinho, Ana Rita Costa Freitas
Teixeira, Maria Del Carmen Bento
Keywords: Dependência de Videojogos; Depressão; Ansiedade; Stress; Autcontrolo; Video Games Addiction; Depression; Anxiety; Stress; Self-Control
Issue Date: 24-Jan-2018
Serial title, monograph or event: Dependência de Videojogos, Psicopatologia e Autocontrolo: Estudo numa População Adolescente
Place of publication or event: Hospital Pediátrico de Coimbra
Abstract: Introdução:A dependência de videojogos é um conceito que tem ganho importância clínica, ao longo dos últimos anos. Em 2013, a American Psyquiatric Association incluiu o conceito de Internet Gaming Disorder no DSM-V, como uma condição que requer mais estudos. A depressão, a ansiedade e o stress têm sido fortemente relacionados com a dependência de videojogos. Também o autocontrolo tem sido objeto de estudo no contexto do uso excessivos de videojogos. O objetivo deste estudo é 1) estudar a dependência de videojogos na população adolescente da cidade de Coimbra 2) verificar se existe associação deste comportamento com a depressão, ansiedade, stress e autocontrolo.Métodos: Estudo transversal, descritivo e observacional, com base na recolha de dados em adolescentes dos 10 aos 18 anos de idade, através de um questionário de autopreenchimento. Foi efetuada análise estatística em SPSS® 22 (p<0,05). Resultados: Amostra constituída por 721 inquéritos válidos, dos quais 47,3% eram do género masculino. A média das idades foi de 13,37 anos. Verificou-se uma maior dependência de videojogos por parte do género masculino (p<0,001). No género masculino, observou-se uma correlação negativa entre a dependência de videojogos (GASA) e a escala de autocontrolo (BSCS) (p<0,001). As pontuações médias mais elevadas da BSCS observaram-se nos jovens não dependentes (46,877 7,304 vs 42,026 6,928; p<0,001). Encontrou-se, também, uma correlação entre a GASA e a escala de ansiedade, depressão e stress de 21 itens (EADS-21) (p=0,45). As pontuações médias mais elevadas da EADS-21 encontram-se no grupo dependente (9,41710,893 vs 13,55110,759; p=0,020).No género feminino, foi observada uma correlação negativa entre a GASA e a BSCS (p<0,001). As pontuações médias mais elevadas encontraram-se no grupo não dependente de videojogos, na BSCS (45,3907,947 vs 39,3637,997; p=0,001). Observou-se também uma correlação entre a GASA e a EADS-21, a Depressão e a Ansiedade. As pontuações médias mais elevadas destas escala e subescalas encontraram-se nos indivíduos dependentes de videojogos: EADS-21 (14,86013,371 vs 29,62519,849; p=0,049), na Ansiedade (4,0834,368 vs 7,87515,303; p=0,033), Depressão (4,4584,697 vs 10,2227,480; p=0,044).Discussão e conclusão: O estudo evidenciou que os rapazes são mais dependentes de videojogos que as raparigas, o que está de acordo com outros estudos realizados. No entanto, não se encontrou uma relação estabelecida entre a Depressão, a Ansiedade e o Stress e a dependência de videojogos, nos rapazes, o que não seria de esperar. Nas raparigas foi encontrada relação entre a dependência de videojogos, a Depressão e Ansiedade.Encontrou-se uma correlação forte negativa entre a dependência de videojogos e autocontrolo. Conclui-se que será importante, daqui para a frente, estar atento aos sintomas psicológicos/psiquiátricos que o adolescente apresenta porque estes podem ser preditores de dependência de videojogos. Por outro lado, será também necessário vigiar de forma atenta os adolescentes dependentes de videojogos para evitar que desenvolvam doença mental.
Following the increasing relevance that technology has been having in our society, new trends have appeared as a direct consequence. If on one and we can point several benefits of such phenomenon, on the other new challenges and problems have also arose. In this context, videogames addiction has spiked a lot of interest within the clinical\medical environment. In 2013 the American Psychiatric Association recognized the concept of Internet Gaming Disorder in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V) as a topic that should be taken into further consideration. The aim of this research paper is to access whether there is a relation between variables such as depression, anxiety, stress and self-control and the addiction in videogames in the teenager population of Coimbra. In order to do so, a transversal, descriptive and observational study was carried out. A questionnaire was filled by a sample of 721 teenagers with ages between 10 and 18 years old (with an average of 13.37) where 37.3% of which are male. All the statistical analysis were made through the use of SPSS® 22 (p<0,05).The aforementioned analysis presented several interesting results. First, it was possible to conclude that boys tend to suffer more from videogames addiction than girls (with a p<0.001). Moreover, within boys, there was enough evidence to conclude that there is a negative correlation between GASA and BSCS. The higher average scores of BSCS are the ones regarding non-dependent teenagers (46.877 7.304 vs 42.026 6.928; p<0.001). It was also found a correlation between GASA and EADS-21. Here, the highest average scores were from the dependent teenagers 9,41710,893 vs 13,55110,759; p=0,020) (in opposition to the results from BSCS).After, the same processes were applied to girls. The results for the correlation between GASA and BSCS, and for the highest average observed, were the same as in males: a negative correlation and the non-dependents showing a higher average, respectively. In addition to the correlation found in males between GASA and EADS-21, it was also possible to conclude that there is correlation between GASA and both Depression and Anxiety (components of the EADS variable). The highest averages for these two components were found in videogames addiction individuals: EADS-21 (14,86013,371 vs 29,62519,849; p=0,049), Anxiety (4,0834,368 vs 7,87515,303; p=0,033), Depression (4,4584,697 vs 10,2227,480; p=0,044).In sum, it is possible to conclude that boys tend to be more dependent in video games that girls. This conclusion comes as corroboration of former studies. However, it was not possible to infer about a correlation between Depression, Anxiety and Stress, and videogames addiction in boys. As for girls, this relation was statistically significant when referring only to Depression and Anxiety. Finally, there is a strong relationship between self-control and videogames addiction.As for future studies and diagnosis, it is important to retain that one must keep a close monitoring of psychological/psychiatric symptoms that adolescents might show because they can predict videogames addiction. Furthermore, it is also crucial to supervise individuals that are already showing addiction to videogames so that they do not develop any mental disease.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: http://hdl.handle.net/10316/82670
Rights: openAccess
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