Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81929
Title: A Importância do Modelo de Negócio - o caso de uma nova empresa de base tecnológica
Other Titles: The Importance of Business Model - the case of a new technology-based company
Authors: Simão, Leonel Gonçalves 
Orientador: Preto, Miguel
Godinho, Pedro Manuel Cortesão
Keywords: Business model; strategy; ontology; Business Model Canvas; multi-sided platforms; Modelos de negócio; estratégia; ontologia; Business Model Canvas; plataformas multilaterais
Issue Date: 13-Sep-2017
Serial title, monograph or event: A Importância do Modelo de Negócio - o caso de uma nova empresa de base tecnológica
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: In a fast-paced world, in a constantly changing and consumers with unique preferences and it quickly changing. Moreover, their desire for instant gratification and customizable experiences, it represents a great opportunity, but also a huge challenge for the companies they are meeting these customer segments. Big players in e-commerce are already testing ways to reduce delivery costs and at the same time increase speed and use new delivery methods. Big multinational companies from retail and distribution industries have begun testing new models such as same-day delivery, crowdsourced delivery, using drones, pickup points and parcel lockers. However, for these or other solutions to be sustainable over the long term, it is necessary to figure out sustainable business models. This work reviews the literature on business models, verifies the concept, evolution and innovation in this domain; In addition, it seeks to identify frameworks in business models that can help entrepreneurs, in a simple but at the same time rigorous way, to design and innovate in business models. The method used for the development of this project was the systematic and critical review of the literature. As a result, the use of the Business Model Canvas framework with some modifications is suggested, and the development of the business model of a platform that connects senders and transporters is presented.The results and conclusions of this work can contribute to the development of methodologies of business models in theoretical terms and in practical terms as well as to improve the creation and development of business models.
Num mundo a grande velocidade e constante evolução, os clientes são cada vez mais exigentes ao nível da conveniência, experiência de compra e exigem maior rapidez no envio e entrega de bens e mercadorias. Esta situação representa uma grande oportunidade, mas também um enorme desafio para as empresas que servem ou pretendem servir estes segmentos de clientes. Os grandes atores do comércio eletrónico já estão a experimentar formas de reduzir custos de entregas e, ao mesmo tempo, a aumentar a rapidez e a utilizar novos métodos de entregas. Grandes empresas multinacionais de retalho e distribuição começaram a testar novos modelos, tais como, entregas no mesmo dia (same-day delivery), crowdsourcing (crowdsourced delivery), drones, pontos de recolha e cofres de entregas. Contudo, para que estas ou outras soluções sejam sustentáveis a longo prazo, é necessário encontrar modelos de negócio viáveis. Este trabalho faz uma revisão da literatura em modelos de negócio, verifica o conceito, evolução e inovação neste domínio. Além disso, busca identificar frameworks em modelos de negócio, que possam ajudar os empreendedores, de uma forma simples, mas ao mesmo tempo rigorosa, a desenvolver e a inovar em modelos de negócio. O método usado para o desenvolvimento deste projeto foi o de revisão sistemática e crítica da literatura. Como resultados sugere-se a utilização da framework Business Model Canvas com algumas modificações e apresenta-se o desenvolvimento do modelo de negócio de uma plataforma eletrónica que visa ligar utilizadores e transportadores facilitando o envio de encomendas.
Description: Trabalho de Projeto do Mestrado em Gestão apresentado à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/81929
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
A Importancia do Modelo de Negocio.pdf1.72 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

612
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

392
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons