Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81577
Title: Reflexões sobre Le Corbusier e o Purismo
Other Titles: Reflections on Le Corbusier and Purism
Authors: Almeida, Maria Inês Pires Ribeiro Pulido 
Orientador: Cordeiro, Armando Manuel de Castilho Rabaça Correia
Keywords: Pintura; 1920; Purismo; Le Corbusier; Arquitetura purista; Painting; 1920; Purism; Le Corbusier; Purist Architecture
Issue Date: 30-Oct-2017
Serial title, monograph or event: Reflexões sobre Le Corbusier e o Purismo
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: A presente dissertação visa compreender os pontos em comum entre a pintura e a arquitetura de Le Corbusier. Na procura de uma resposta foi imprescindível um estudo prévio sobre o cubismo enquanto antecedente histórico do purismo e a génese deste novo movimento.A estrutura da dissertação tem como base a leitura do livro Aprèes Le Cubisme, escrito por Le Corbusier e Ozenfant em 1918. O livro descreve os princípios do movimento purista que serviram como base do pensamento.Em que ponto pintura e arquitetura dos anos 20 se encontram? Será que têm algo em comum? Para a formação de uma conclusão coerente foi atribuído a cada capítulo a exploração de um princípio descrito em Aprèes Le Cubisme. Os diferentes princípios são revelados primeiro, relativamente à pintura e posteriormente à arquitetura. Os casos de estudos, todos referentes a obras até 1928, são revelados ao longo da dissertação. Cada obra de pintura é comparada a um ou mais projetos de arquitetura purista que são escolhidos por melhor se aproximarem do princípio purista.O tema, considerado o primeiro capítulo, aborda casas como a Dom-ino, a La Roche e a Savoye. A forma e a cor são exploradas no interior da galeria La Roche. A proporção, que acaba por estar presente em todos os trabalhos de LC, revela-se em fachadas como a Villa Stein-de Monzie. As deformações e efeitos são detetados em Still Life With Noumerous objects e transpostos para a arquitetura. Cada item de cada capítulo é a chave para a concepção de uma obra claramente purista. A promenade arquitetônica, que também se verifica na pintura, é o resultado desta concepção. Na arquitetura, guia o observador por cada parte do edifício, na pintura guia o olhar, conduzindo igualmente à interpretação. Os princípios puristas seriam usados para criar o mesmo tipo de sensação quer numa tela quer numa casa. Sendo que uma é um elemento de superfície 2D e outra um espaço perceptível em 3D.
The present dissertation aims to understand the points in common between the painting and the architecture of Le Corbusier. In the search for an answer, a previous study on cubism as a historical antecedent of purism and the genesis of this new movement was indispensable.The structure of the dissertation is based on the reading of the book Après Le Cubism, written by Le Corbusier and Ozenfant in 1918. The book describes the principles of the purist movement that served as the basis of thought.At what point do painting and architecture from the twenties meet? Do they have something in common? In order to form a coherent conclusion, each chapter was given the task of exploring a principle described in Aprèes Le Cubisme. The different principles are revealed first with regard to painting and later to architecture. The case studies, all referring to the work until 1928, are revealed throughout the dissertation. Each painting is compared to one or more purist architecture designs that are chosen to best approximate the purist principle.The theme, considered the first chapter, covers houses like Dom-ino, La Roche and Savoye. The shape and color are explored inside the La Roche gallery. The proportion, which ends up being present in all LC works, reveals itself in façades such as Villa Stein-de Monzie. The deformations and effects are detected in Still Life With Noumerous objects and transposed to the architecture. Each item in each chapter is the key to the conception of a clearly purist work. The architectural promenade, which also occurs in painting, is the result of this conception. In architecture, he guides the observer through each part of the building, in the painting guides the look, leading also to the interpretation.Purist principles would be used to create the same kind of sensation whether on a screen or in a home. Since one is a 2D surface element and another is a perceptible 3D space.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Arquitetura apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/81577
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação Inês Pulido.pdf7.08 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 20

699
checked on May 7, 2024

Download(s) 20

1,920
checked on May 7, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons