Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81512
Title: Lugar do Comum: Relatos de uma experiência na NC-arte
Other Titles: Common' place: Reporting an experience at NC-arte
Authors: Luz, Ana Clara Pina 
Orientador: Sardo, Delfim José Gomes Ferreira
Keywords: Arte contemporânea; Curadoria; Mediação artística; Arte e Educação; Contemporary Art; Curating; Artistic Mediation; Art and Education
Issue Date: 28-Sep-2018
Serial title, monograph or event: Lugar do Comum: Relatos de uma experiência na NC-arte
Place of publication or event: NC-arte
Abstract: O presente relatório surge na sequência do estágio curricular realizado no âmbito do Mestrado em Estudos Curatoriais do Colégio das Artes da Universidade de Coimbra, que teve como entidade de acolhimento a NC-arte (espaço da Fundação Neme), sediado em Bogotá. Organização de foro privado, actuante no âmbito da educação e cultura, a NC-arte assume como sua missão promover o desenvolvimento das artes plásticas e visuais no contexto colombiano. Estabelecendo como ponto de partida a apresentação desta instituição e a sua respectiva estrutura organizativa interna, assim como o contexto sociocultural onde esta opera, é dado particular enfoque à actividade desenvolvida pelo Projecto Educativo, tanto no âmbito das exposições realizadas na NC-arte como a título independente, fora deste espaço. Propõe-se, posteriormente, uma análise do processo curatorial da NC-arte, tomando como ponto de referência principal a exposição conjunta do Colectivo Maski e Luis Camnitzer, Falto de Palabra. Finalmente, e derivado das questões que vão sendo levantadas ao longo do relatório relativas à práctica da mediação artística e aos cruzamentos entre arte e pedagogia, procede-se a uma breve reflexão em redor do termo “ Educational Turn ” no contexto da arte contemporânea. Partindo sobretudo do pensamento de Luis Camnitzer e analisando, paralelamente, distintas perspectivas de outros autores, procuram tecer-se algumas considerações acerca do potencial que reside na intersecção das áreas artística e educativa.
This report follows a six month curricular internship conducted at NC-arte (a cultural space based in Bogota), and it is focused, primarily, on the exhibition Falto de Palabra (Absence of Word) held at this institution between the months of February and April 2018.NC-arte is a non-profit private organisation that assumes as focal points the fields of education and culture. The aim of this institution is to contribute to the development of fine arts within the colombian context. Departing from the presentation of NC-arte and its internal organizational structure, as well as the socio-cultural context in which it operates, a more detailed emphasis is given, afterwards, to the work developed by the Educational Project of this space, both in the aim of exhibitions and independently.We then proceed to a further analysis of the curatorial process which led to the collective exhibition Falto de Palabra by artists Colectivo Maski and Luis Camnitzer. This exhibition attempted to display different approaches to the concepts of "indoctrination" versus "possible futures".Finally, and as a result of the issues raised throughout this report regarding artistic mediation as practice and the intersections between art and pedagogy, we present a brief reflection around the term “Educational Turn” in the context of contemporary art. Analysing, simultaneously, Luis Camnitzer's own views on this subject as well as other authors', we attempt to present some considerations on the potential that lies in the action of crossing the artistic and educational fields.
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos Curatoriais apresentada ao Colégio das Artes
URI: https://hdl.handle.net/10316/81512
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
RELATORIO_ANA_CLARA_LUZ_ENTREGA_FINAL_13_set_.pdf12.88 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

463
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

356
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons