Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81504
Title: Experiência no Acto, Aprendizagem de um método na Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso
Other Titles: Living Experience, a learning method in the Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso
Authors: Mendes, Pedro Miguel Lima Teixeira 
Orientador: Almeida, Joaquim Carlos Pinto de
Keywords: Arquitectura; Poesia; Experiência; Método; Acto; Architecture; Poetry; Experience; method; Act
Issue Date: 24-Oct-2017
Serial title, monograph or event: Experiência no Acto, Aprendizagem de um método na Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: Experiência no Acto dá nome à dissertação que explora a metodologia de ensino desenvolvida pela Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, no Chile. A origem da experiência da Escuela de Valparaíso remete para o encontro entre o arquitecto Alberto Cruz Covarrubias e o poeta Godofredo Iommi Marini; o encontro entre a poesia e a arquitectura. Hoje em dia, é a materialização de uma construção colectiva de arquitectos, poetas, pintores, escultores e pensadores que propõem, com um “modo de fazer criativo”, dar lugar ao que a poesia diz e a arquitectura faz. A escola abre as portas à experimentação e à intuição como um processo criativo que dá voz à poeisis. Aqui a poesia canta o Ha-lugar e dá origem à arquitectura por meio da palavra poética. Da experiência com a realidade ao imaginário do criador, através de um “habitar com palavras”, isto é, do instrumento da Observación, a arquitectura gera a sua obra, oferecendo-a ao destino do lugar e do habitar humano.Experiência no Acto dá nome à dissertação que explora a metodologia de ensino desenvolvida pela Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, no Chile. A origem da experiência da Escuela de Valparaíso remete para o encontro entre o arquitecto Alberto Cruz Covarrubias e o poeta Godofredo Iommi Marini; o encontro entre a poesia e a arquitectura. Hoje em dia, é a materialização de uma construção colectiva de arquitectos, poetas, pintores, escultores e pensadores que propõem, com um “modo de fazer criativo”, dar lugar ao que a poesia diz e a arquitectura faz. A escola abre as portas à experimentação e à intuição como um processo criativo que dá voz à poeisis. Aqui a poesia canta o Ha-lugar e dá origem à arquitectura por meio da palavra poética. Da experiência com a realidade ao imaginário do criador, através de um “habitar com palavras”, isto é, do instrumento da Observación, a arquitectura gera a sua obra, oferecendo-a ao destino do lugar e do habitar humano.
Experiência no Acto [Living Experience] is the title of the dissertation that explores the teaching method in use at Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, in Chile. This experience dates back to an encounter between architect Alberto Cruz Covarrubias and poet Godofredo Iommi Marini; the encounter between poetry and architecture. Today, it is the embodiment of a collective establishment of architects, poets, painters, sculptors and thinkers who have sought and seek to bring together poetic thought and architectural feat driven by unrelenting desire or creative and intuitive “how to”.The school opens its doors to experimentation and intuition as a creative process, which gives a voice to poiesis. Here, poetry chants Ha-lugar [it is] and inspires architecture through poetic word. From the experience with reality to the imagination of the creator, by “living with words”, that is, the tool of Observación, architecture generates its masterpiece, offering it to the fortune of the location and human living.Experiência no Acto [Living Experience] is the title of the dissertation that explores the teaching method in use at Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, in Chile. This experience dates back to an encounter between architect Alberto Cruz Covarrubias and poet Godofredo Iommi Marini; the encounter between poetry and architecture. Today, it is the embodiment of a collective establishment of architects, poets, painters, sculptors and thinkers who have sought and seek to bring together poetic thought and architectural feat driven by unrelenting desire or creative and intuitive “how to”.The school opens its doors to experimentation and intuition as a creative process, which gives a voice to poiesis. Here, poetry chants Ha-lugar [it is] and inspires architecture through poetic word. From the experience with reality to the imagination of the creator, by “living with words”, that is, the tool of Observación, architecture generates its masterpiece, offering it to the fortune of the location and human living.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Arquitetura apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/81504
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação PEDRO MENDES.pdf22.72 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

494
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

597
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons