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Title: O Papel do Autocontrolo no Desempenho Académico na Transição da Adolescência para a Idade Adulta
Other Titles: The Role of Self-Control in Academic Performance in the Transition from Adolescence to Adulthood
El Papel del Autocontrol en el Rendimiento Académico en la Transición de la Adolescencia a la Adultez
Authors: Fonseca, António Castro 
Oliveira, Marta 
Silva, José Tomás da 
Keywords: Autocontrolo; Adolescência; Desempenho académico; Jovem adulto; Self-control; Adolescents; Academic achievement; Young adults; Autocontrol; Adolescentes; Desempeño académico; Adultos jóvenes
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Project: PTDC/PSI‑PED/104849/2008 
Abstract: A relação entre autocontrolo e desempenho académico ainda está insuficientemente estudada, particularmente, o papel desempenhado pelas diferentes componentes do autocontrolo nesse processo. A análise desta última questão constitui o principal objetivo do presente trabalho. Utilizou‑se uma amostra de 448 participantes que foram seguidos desde o ensino básico até ao fim da terceira década de vida. Muitas das informações foram fornecidas pelos participantes numa entrevista individual; outras informações foram recolhidas junto dos professores do ensino básico. Os resultados mostraram um efeito moderado de algumas componentes do autocontrolo (v.g., preferência por atividades físicas, tomada de risco e a preferência por tarefas simples) nas medidas de desempenho académico, mesmo após se ter controlado estatisticamente o efeito das variáveis concorrentes. Seria interessante examinar, em trabalhos futuros, a generalização dos resultados a outros aspetos do desempenho académico e comprovar a robustez preditiva das dimensões do autocontrolo e a sua utilidade na promoção do sucesso escolar.
Although there is a considerable amount of evidence that self‑control has an important impact on academic achievement, little is known about the role played by its different components in that process. This issue is the main goal of the present work. The data come from a longitudinal study in which several hundred participants were followed up from primary school until their late twenties. Self‑report measures were used to assess self‑control in adolescence and educational attainment in adulthood, whereas information regarding sociodemographic variables and possible learning difficulties were collected from teachers in elementary school. Results revealed a modest but significant effect of self‑control in all measures of academic achievement, even when the confounding variables were statistically controlled for. However, only some components of that construct had a consistent impact in academic achievement: preference for simple tasks, preference for physical activities and, to a lesser extent, impulsivity. It would be interesting to assess in future studies if similar effects are found when other criteria are used to define academic achievement, and whether those three dimensions of low self‑control provide a secure basis to develop new intervention strategies aimed at improving young adults’ educational level.
La relación entre autocontrol y desempeño académico todavía está insuficientemente estudiada, particularmente, el papel desempeñado por los diferentes componentes del autocontrol en ese proceso. El análisis de esta última cuestión constituyó el principal objetivo del presente trabajo. Se utilizó una muestra de 448 participantes que fueran estudiados desde la educación primaria hasta el final de su tercera década de vida. Las medidas fueron proporcionadas por los participantes en una entrevista individual; otras informaciones fueron recogidas junto a los profesores de educación primaria. Los resultados mostraron un hecho moderado de algunos componentes de autocontrol (v.g., preferencia por actividades físicas, la toma de riesgo y la preferencia por tareas simples) en las medidas del desempeño académico, incluso después de haber controlado el hecho de las variables de control. Sería interesante examinar, en trabajo futuros, la generalización de los resultados a otros aspectos del desempeño académico y comprobar la robustez predictiva de las dimensiones del autocontrol y su utilidad en la obtención del éxito escolar.
URI: http://hdl.handle.net/10316/81255
ISSN: 0870‑418X
1647-8614
DOI: 10.14195/1647-8614_51-1_1
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

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