Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/79791
Title: Social epidemiology, education and health promotion in infectious disease
Authors: Souza, Claudia Teresa Vieira de 
Nunes, João Arriscado 
Hora, Dinair Leal da 
Erthal, Regina Maria de Carvalho 
Pimentel, Maria Ines Fernandes 
Pacheco, Sandro Javier Bedoya 
Keywords: Health promotion; Social epidemiology; Infectious diseases
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade Federal de Goiás
Project: Faperj-Número do Processo E-26/170.482/2007 
PAPES V/CNPq - Número do processo: 403515/2008-4 
PTDC/CS-ECS/108011/2008 - FCOMP-01-0124-FEDER-009237 
Serial title, monograph or event: Revista de Patologia Tropical
Volume: 43
Issue: 1
Place of publication or event: Goiânia
Abstract: This short communication discusses a project in Rio de Janeiro involving an attempt at imparting clinical and social epidemiology knowledge through educational initiatives. In small groups, social epidemiology was discussed in the context of a clinical/epidemiological project on various infectious diseases. Relevant knowledge was produced collaboratively by a multidisciplinary team of clinical research and project participants, comprising patients, relatives, friends, and health workers. An improvement in the learning capacity of participants was observed, fostering active appropriation of scientific knowledge. In dealing with infectious disease, social epidemiology contributes to the development of new strategies for collaborative research and disease prevention.
Esta comunicação discute um projeto desenvolvido no Rio de Janeiro, Brasil, que vincula epidemiologia clínica e epidemiologia social por meio de iniciativas educacionais. Abordagens da epidemiologia social foram utilizadas num projeto clínico-epidemiológico em doenças infecciosas, no qual a construção do conhecimento envolveu os próprios participantes (pacientes, familiares, amigos e trabalhadores da saúde) juntamente com a equipe multidisciplinar de pesquisas clínicas. Foi observada uma melhoria na capacidade de aprendizagem dos participantes que contribuiu para a apropriação ativa do conhecimento científico. Ao lidar com doenças infecciosas, a epidemiologia social favorece o desenvolvimento de novas estratégias de investigação colaborativa e de prevenção da doença.
URI: https://hdl.handle.net/10316/79791
ISSN: 0301-0406
1980-8178
DOI: 10.5216/rpt.v43i1.29378
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

375
checked on Mar 12, 2024

Download(s) 50

267
checked on Mar 12, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons