Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/45212
Title: A cidade e as suas personagens em fim de século: quadro de emergência de uma cultura urbana de massas em Portugal
Other Titles: The city and its characters in the end of the 19th century: Framing the emergence of the urban mass culture in Portugal
Authors: Peixinho, Ana Teresa 
Dias, Luís Augusto Costa 
Keywords: Personagem, Espaço, Cultura urbana, Século XIX
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: Mediapolis 
Serial title, monograph or event: Mediapolis
Issue: 1
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This article represents a step in a broader research project that aims to study the emer gence of the Portuguese mass culture in the context of modernity. We intend to describe the context of the “printed civilization” from a standpoint of cultural history. This period, that court between the final quarter of the nineteenth century and the early twentieth century, was the typical scenario of the emergence of a mass culture of urban matrix that involved an entire social transformation. Modernity, since its foundation, built this spectacle made of new social professionals, new urban places of leisure and fun, new social and discursive relations and types. If, during the industrial era and until the dawn of globalization, Portugal extended an essentially agrarian structural reality that corresponded persistently to rural represen tations (constituting factors of resistance to modernity that marked much of our twentieth century), the truth is that in the transition of the nineteenth century to the next, we can identify in the Portuguese society a cultural and social framework of multiplier effects of development that had urban centers as a hub of important changes.
Este artigo corresponde a uma etapa de um projeto de investigação mais amplo que pre tende estudar a emergência da cultura de massas em Portugal no contexto da moder nidade. Descreve-se, de um ponto de vista da história cultural, o contexto da civilização do impresso, que quadra entre o quartel final do séc. XIX e o do princípio do séc. XX , que foi o cenário típico da emergência de uma cultura de massas de matriz urbana envolvendo toda uma transformação social. A modernidade construiu, desde os seus fundamentos, este espetáculo feitode novos tipos sociais e profissionais, novos lugares urbanos de ócio e diversão, novas relações sociais e discursivas. Se, até ao dealbar da globalização, Portugal prolongou uma rea lidade estrutural essencialmente agrária a que corresponderam representações persis tentemente rurais, constituindo fatores de resistência à modernidade que marcaram grande parte do nosso séc. XX , a verdade é que, na transição para o século seguinte, podemos identificar um quadro cultural e social de efeitos multiplicadores de desen volvimento que teve os centros urbanos como polo de importantes transformações.
URI: https://hdl.handle.net/10316/45212
ISSN: 2183-6019
1645-5681
DOI: 10.14195/2183-6019_1_6
Rights: openAccess
Appears in Collections:FLUC Secção de Comunicação - Artigos em Revistas Nacionais
I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
2015 MEDIAOLIS 1.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

364
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

836
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons