Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43916
Title: Para uma gramática museológica do (re)conhecimento: ideias e conceitos em torno do inventário participado
Other Titles: Towards a museological grammar of recognition: Ideas and concepts about participatory inventory
Pour une grammaire muséologique de la reconnaissance: Idées et concepts de l'inventaire participatif
Hacia una gramática museológica del (re)conocimiento: Ideas y conceptos sobre inventario participativo
Authors: Sancho Querol, Lorena 
Keywords: Museologia Social; Patrimonialização; Inventário participado; Património Cultural Imaterial; Social Museology; Heritagisation; Participatory inventory; Intangible Cultural Heritage; Muséologie Sociale; Patrimonialisation; Inventaire participatif; Patrimoine Culturel Immatériel; Museología Social; Patrimonialización; Inventario participativo; Patrimonio Cultural Inmaterial
Issue Date: 2013
Publisher: Faculdade de Letras da Universidade do Porto
Serial title, monograph or event: Sociologia: revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto
Volume: 25
Place of publication or event: Porto
Abstract: No âmbito da problemática relativa à Museologia Social e da sua conceção de museu como fenómeno social, e tomando como ponto de partida os desafios associados ao novo paradigma patrimonial consolidado pela UNESCO, em 2003, apresenta-se uma reflexão teórica em torno da dimensão participativa da salvaguarda dos bens que configuram a nossa diversidade cultural. Estes bens, pelo seu interesse intrínseco no domínio da delimitação de identidades socioculturais, podem ser objeto de patrimonialização através do museu. Desse modo, o inventário transforma-se num exercício de construção de sentidos e de significados coletivos.
A theoretical reflection is herein exposed, enshrined in the field of Social Museology and its concept of Museum as a social phenomenon, and taking as a starting point the challenges that come with the new Heritage paradigm proposed by UNESCO in 2003, in which a series of concepts for the museological practice of the safeguard of the assets that conform our cultural diversity are defined. These assets, due to their intrinsic value for the definition of the sociocultural identities, can be subjected to heritagisation through the museum. This way, the inventory becomes an exercise of collective construction of significances and senses.
En ce qui concerne la Muséologie Sociale et sa conception de musée en tant que phénomène social, et en partant des défis associés au nouveau paradigme patrimonial consolidé par l UNESCO en 2003, on présente ici un essai théorique ou une série de concepts est définie dirigés a la pratique muséologique de sauvegarde des biens qui constituent notre diversité culturelle. Ces biens, par son intérêt spécifique pour la définition des contours de l identité socioculturelle, peuvent être l objet d une patrimonialisation à travers du musée. Comme ça, l inventaire est converti en essai de construction de sens et significations collectifs.
En el ámbito de la Museología Social y de su concepto de museo como fenómeno social, y tomando como punto de partida los desafíos asociados al nuevo paradigma patrimonial consolidado por la UNESCO en 2003, se presenta una reflexión teórica sobre la dimensión participativa de la salvaguarda de aquellos bienes que conforman nuestra diversidad cultural. Estos bienes, por su interés intrínseco para la delimitación de las identidades socioculturales, pueden ser objeto de patrimonialización a través del museo. Es así como el inventario se convierte en un ejercicio de construcción de sentidos y significados colectivos.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43916
ISSN: 0872-3419
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Para uma gramática museológica do (re)conhecimento.pdf157.83 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

387
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

89
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.