Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43830
Title: A precariedade dos estudantes académicos no universo dos call centres
Other Titles: Precarity of academic students in the Call Centre universe
Authors: Roque, Isabel Maria Bonito 
Keywords: Call centres; Precariedade; Alienação; Licenciados; Ciberproletariado; Call centres; Precarity; Alienation; Graduates; Ciberproletariat
Issue Date: Dec-2013
Publisher: RICOT
Serial title, monograph or event: International Journal on Working Conditions
Issue: 6
Place of publication or event: Porto
Abstract: Em finais do século XX, a precariedade e a flexibilização surgem como consequências da abertura e concorrência desenfreada dos mercados económicos conduzindo a uma recomposição laboral de capitalismo globalizado. Os conceitos de trabalho e emprego tornaram-se polimórficos, revestindo-se de uma atipicidade contratual. Esta individualização das relações de trabalho reforça situações de precariedade, colocando em causa a vulnerabilidade e a dignidade do trabalhador. No seio desta conjuntura cria-se uma nova geração de ciberproletários (Huws, 2009), por um lado, e, por outro, de precários (Standing, 2011) inseridos num modelo de trabalho toyotista gerador de novos sentimentos de raiva, anomia, ansiedade, alienação (Ibid.). Num quadro de inovação tecnológica, o presente estudo toma como representativa uma empresa de call centre conimbrincense, um dos maiores contextos académicos português. Através de uma metodologia de observação participante, entrevistas semiestruturadas e a elaboração de um diário de campo desenham-se relatos de sofrimento laboral diário, consequente de lógicas de flexibilização. Conclui-se que, de fato, o modo mais facilitado para inserção na vida laboral por parte dos jovens licenciados ou recém-licenciados são as empresas de trabalho temporário que estabelecem vínculos com as empresas de trabalho informatizado como os call centres. No entanto, estes vínculos que se pretendem temporários, tornam-se permanentes.
In the late 20th century the precarity and flexibility arise as consequences of unbridled competition and opening economic markets leading to a labor recovery of global capitalism. The concepts of labor and employment became polymorphic and representative of a contractual atypicality. This individualization of working relations strengthens situations of precarity, putting into question the vulnerability and the dignity of the worker. Within this economic climate a new generation of ciberproletariats is created (Huws, 2009), on the one hand, and, on the other, of Precariats (Standing, 2011) inserted a toyotist working model, generator of new feelings of anger, anxiety, alienation, anomie (Ibid.). Within a framework of technological innovation, the present study takes as representative a call centre company from Coimbra, one of the largest Portuguese academic contexts. Through a participant observation methodology, semi-structured interviews and the preparation of a field journal, reports of daily labour suffering are drawn, consequent of flexibilization logics. It is concluded that, in fact, the easier way for insertion into working life of young graduates are temporary employment firms that establish links with computerized work companies such as call centres. However, these links to be temporary, will become permanent.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43830
ISSN: 2182-9535
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

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