Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43822
Title: A comunicação parento-filial: estudo das dimensões comunicacionais realçadas por progenitores e por filhos
Other Titles: Parent-child communication: study about communicational dimensions highlighted by parents and children
Authors: Portugal, Alda 
Alberto, Isabel Marques 
Keywords: Relação pais-filhos; Comunicação; Estudo misto (qualitativo/quantitativo); Parent-child relationship; Communication; Qualitative/quantitative study
Issue Date: 2013
Publisher: SpringerOpen
Serial title, monograph or event: Psicologia: Reflexão e Crítica
Volume: 26
Issue: 3
Abstract: A comunicação desempenha um papel central na relação progenitores-filhos, particularmente no exercício da parentalidade. Assim, foi desenhado um estudo misto (qualitativo/quantitativo) com o intuito de identificar as dimensões da comunicação mais destacadas por pais e filhos (7-16 anos). Para atingir este objetivo entrevistaram-se dez progenitores e realizaram-se dois grupos focais com dez filhos, sem correspondência de parentesco. A análise de conteúdo revelou sete dimensões (Metacomunicação, Problemas Comunicacionais, Partilha de Situações Problemáticas, Atitudes Filiais, Atitudes Parentais, Afeto e Estabelecimento de Regras e Limites). Cada uma destas dimensões é composta por sub-dimensões revelando consistência e coerência com a literatura teórica que tem conceptualizado a comunicação na relação parento-filial. Estes dados estarão na base do desenvolvimento de uma escala de avaliação da comunicação.
Communication seems to play a central role in the parent-child relationship, especially in parenting exercise. This mixed study (qualitative/quantitative) was designed to identify the most referred communication dimensions in the perspective of both parents and children (7-16 years old). To achieve this goal, 10 individual interviews with parents and 2 focus groups with ten children, without matching relationship, were carried out. The content analysis revealed seven parent-child communication dimensions (Metacommunication, Communication Problems, Child Attitude, Parental Attitude, Problematic Situations, Affective Expression and Rules/Limits Establishment). Each of these dimensions was composed by subdimensions, revealing consistence and coherence with theoretical literature. These findings will underpin the development of a parent-child communication scale.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43822
ISSN: 0102-7972
DOI: 10.1590/S0102-79722013000300007
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s) 50

611
checked on Apr 24, 2024

Download(s) 50

396
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons