Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43674
Title: O passado por dentro do presente: Guerra Colonial portuguesa e as reescritas da memória cultural
Other Titles: The past inside the present: the Portuguese Colonial War and the rewriting of the cultural memory
Le passé dans le présent : la guerre coloniale portugaise et les réécritures de la mémoire culturelle
Authors: Wieser, Doris 
Moreira, Luciana 
Keywords: Guerra colonial; Identidade nacional; Memória; Pós-memória; Portuguese Colonial War; National identity; Memory; Post-memory; Guerre Coloniale portugaise; Identité nationale; Mémoire; Post-mémoire
Issue Date: 2017
Publisher: CICS
Serial title, monograph or event: Configurações
Issue: 19
Place of publication or event: Braga
Abstract: Este artigo apresenta um estudo sobre a memória cultural (Aleida e Jan Assmann) e pós-memória (Hirsch, Suleiman) da Guerra Colonial Portuguesa na poesia e nas artes visuais. O corpus compreende uma série de poemas escritos pela geração que viveu a guerra em idade adulta de forma direta ou indireta (Manuel Alegre, Fiama Hasse Pais Brandão e José Niza) e obras elaboradas pelas gerações uma e meia e segunda: instalações de Ana Vidigal e uma curta-metragem de António Ferreira. O objetivo da análise prende-se com as estratégias dos artistas de destruir os pilares constitutivos da identidade nacional portuguesa, sepultando mitos nacionais, denunciando estragos emocionais e reivindicando a reescrita da memória cultural do país.
This article focuses on the cultural memory (Aleida and Jan Assmann) and post­-memory (Hirsch, Suleiman) of the Portuguese Colonial War in poetry and visual arts. The empirical support comprises both poems written by the generation that lived the war, directly or indirectly, in its adulthood (Manuel Alegre, Fiama Hasse Pais Brandão and José Niza), as well as artworks elaborated by the one-and-a-half and second generations: installations by Ana Vidigal and a short film by António Ferreira. The goal is to analyse the strategies applied by the artists to destroy the pillars of the Portuguese national identity, burying national myths, denouncing emotional damage and claiming the rewriting of the country’s cultural memory.
Cet article présente une étude sur la mémoire culturelle (Aleida et Jan Assmann) et la post-mémoire (Hirsch, Suleiman) de la guerre coloniale portugaise dans la poésie et les arts visuels. Le corpus comprend un ensemble de poèmes écrits par la génération qui a vécu la guerre à l’âge adulte de façon directe ou indirecte (Manuel Alegre, Fiama Hasse Pais Brandão et José Niza), ainsi que des ouvrages conçus par les générations un et demi et deuxième : des installations d’Ana Vidigal et un court-métrage d’António Ferreira. L’analyse porte sur les stratégies des artistes pour déconstruire les éléments constitutifs de l’identité nationale portugaise, en enterrant les mythes nationaux, en dénonçant les dommages émotionnels et en réclamant une réécriture de la mémoire culturelle du pays.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43674
ISSN: 1646-5075
2182-7419
DOI: 10.4000/configuracoes.4022
10.4000/configuracoes.4022
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
O passado por dentro do presente.pdf231.89 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

441
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

340
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.