Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43667
Title: A educação superior em tempos de mudança na América Latina e na Europa: anotações para uma agenda alternativa
Other Titles: Higher education in times of change in Latin America and Europe: notes for an alternative agenda
La educación superior en tiempos de cambio en América Latina y Europa: anotaciones para una agenda alternativa
Authors: Teodoro, António 
Guilherme, Manuela 
Keywords: Educação Superior; América Latina; Europa; Rede RIAIPE; Neoliberalismo; Higher Education; Latin America; Europe; RIAIPE Network; Neoliberalism; Educación Superior; América Latina; Europa; Red RIAIPE; Neoliberalismo
Issue Date: 2017
Publisher: UFSCAR
Serial title, monograph or event: Laplage em Revista
Volume: 3
Issue: 3
Place of publication or event: Sorocaba
Abstract: O presente artigo é fruto do trabalho realizado no âmbito da rede RIAIPE, uma rede que integra universidades e centros de I&D da Europa e da América Latina e Caribe. Durante a primeira metade da década de 2010, a Rede desenvolveu um projeto financiado pela Comissão Europeia, Programa ALFA, sobre equidade e inclusão dos grupos sociais mais vulneráveis na Educação Superior na América Latina. Neste artigo apresenta-se o enquadramento político e social realizado sobre as mudanças verificadas nas regiões das equipas de investigação participantes neste projecto nas décadas finais do século XX e na primeira do século XXI. Assume-se que o neoliberalismo falhou completamente como modelo de desenvolvimento económico, mas reconhece-se que, como política de cultura, continua (ainda) em força, fruto de se ter tornado um senso comum que molda a ação dos governos e dos responsáveis pela educação superior.
This article comes out of the work accomplished within the scope of the RIAIPE network which encompasses universities and I&D centres in Europe, Latin America and Caribe. During the first half of the 2010s, this network carried out a project, funded by the European Commission, ALFA programme, on equity and inclusion of the most vulnerable social groups in higher education in Latin America. This article accounts for the political and social framework of the changes enacted in the regions of the participating research teams throughout the last decades of the 20th century and the first one in the 21st century. It is here assumed that neoliberalism has failed as an economy development model but we must acknowledge that it (still) remains strong as cultural politics due to the fact that it has become common sense and has framed governments’ action and higher education policies.
Este artículo es fruto del trabajo realizado en el marco de la red RIAIPE, una red que integra universidades y centros de investigación y desarrollo de Europa y de América Latina y el Caribe. Durante la primera mitad de la década de 2010, la Red desarrolló un proyecto financiado por la Comisión Europea, Programa ALFA, sobre equidad e inclusión de los grupos sociales más vulnerables en la Educación Superior en América Latina. En este artículo se presenta el marco político y social realizado sobre los cambios en las regiones de los equipos de investigación participantes en este proyecto en las décadas finales del siglo XX y en la primera del siglo XXI. Se asume que el neoliberalismo ha fracasado completamente como modelo de desarrollo económico, pero se reconoce que, como política de cultura, continúa em fuerza, fruto de haberse convertido en un sentido común que moldea la acción de los gobiernos y de los responsables educación universitaria.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43667
DOI: 10.24115/S2446-6220201733394p.8-16
10.24115/S2446-6220201733394p.8-16
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
A educação superior em tempos de mudança na América.pdf639.18 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

WEB OF SCIENCETM
Citations 10

1
checked on Apr 2, 2024

Page view(s) 50

426
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

272
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.