Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/42617
Title: Adicionar sem agitar: narrativas sobre as lutas de libertação nacional africanas em Portugal nos 40 anos das independências
Other Titles: Adding without agitation: narratives on the african national liberation struggles in Portugal in the 40 years of independence
Authors: Araújo, Marta 
Issue Date: Nov-2016
Publisher: Universidade de Cabo Verde
Serial title, monograph or event: Revista Desafios
Issue: 3
Place of publication or event: Praia
Abstract: Este artigo aborda como o paradigma eurocêntrico de produção e disseminação do conhecimento define os contornos da discussão sobre a história do (anti-)colonialismo em Portugal e, mais particularmente, sobre as lutas de libertação nacional africanas – atentando mais de perto ao PAIGC e à figura de Amílcar Cabral. Focando na educação, o artigo analisa debates sobre o ensino da história e os manuais escolares após às independências, muitos deles usados também em Cabo Verde. Conclui-se que, apesar das variações detectadas e dos esforços de adicionar a perspectiva do “outro”, a centralidade e superioridade dos esforços “europeus” é perpetuada através de fórmulas narrativas permeadas por raça que apagam e banalizam a relevância política, científica e pedagógica dos movimentos de libertação na construção de um Portugal democrático.
This article discusses how the Eurocentric paradigm of knowledge production and dissemination defnes the contours of the discussion on the history of (anti) colonialism in Portugal and, more particularly, on African national liberation struggles - paying closer attention to PAIGC and the fgure of Amilcar Cabral. Focusing on education, the article analyzes debates on the teaching of history and school textbooks after independence, many of them also used in Cape Verde. despite the variations detected and the eforts to add the perspective of the "other,", the articles concludes that the centrality and superiority of the “European” eforts is perpetuated through narrative formulas permeated by race that erase and trivialize the political, scientifc and pedagogical relevance of liberation movements in the construction of a democratic Portugal.
URI: http://hdl.handle.net/10316/42617
ISSN: 2310 - 2616
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Adicionar sem agitar.pdf4.41 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 1

2,052
checked on Sep 28, 2020

Download(s) 50

312
checked on Sep 28, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.