Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/41565
Title: Programa de educação parental “Em Equilíbrio”: estudo crítico-reflexivo
Other Titles: Parent education program “Em Equilíbrio”: critical-reflexive study
Authors: Craveiro, Nuno 
Relvas, Ana Paula 
Keywords: Educação parental; Família; Parentalidade; Prevenção; Parental education; Family; Parenting; Prevention
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Serial title, monograph or event: Psychologica
Volume: 1
Issue: 59
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O presente estudo apresenta uma reflexão crítica sobre o programa de educação parental “Em Equilíbrio”, implementado numa rede interinstitucional, numa lógica de intervenção seletiva, tendo como objetivo geral a promoção do desenvolvimento de competências parentais. Os resultados alcançados apontam para o impacto do programa em fatores-chave da parentalidade e dinâmica familiar, relacionados com a prevenção do comportamento antissocial e dos maus tratos infantis. O estudo conclui que existe um bom ajustamento entre os objetivos do programa e a sua metodologia de implementação. A sua principal mais-valia é a dinamização e envolvimento da rede formal das famílias e os aspetos a melhorar são a objetividade da seleção dos participantes, disponibilidade de supervisão, a centralidade interventiva e o modelo de avaliação.
This study presents a critical reflection on the parents’ education program “Em Equilíbrio”, implemented within an inter institutional network, following a logic of selective intervention, with the overall aim of promoting the development of parenting skills. The results obtained point to the program´s impact on key factors of parenting and family dynamics related to the prevention of antisocial behavior and child abuse. The study concludes that there is a good fit between the goals of the program and its implementation methodology. Its main asset is the promotion and involvement of the family’s formal network and the aspects to improve are the objectivity of the participants’ selection process, availability of supervision, centrality of intervention and the evaluation model.
URI: https://hdl.handle.net/10316/41565
ISSN: 0871-4657
1647-8606
DOI: 10.14195/1647-8606_59-1_4
10.14195/1647-8606_59-1_4
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 50

423
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

294
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.