Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/38940
Title: Aplicação do conceito LeanOffice num processo administrativo de um Hospital Público do Brasil
Other Titles: Application of the LeanOffice concept in an administrative process of a Brazilian Public Hospital
Authors: Ribeiro, Gil de Jesus 
Orientador: Silva, Cristóvão
Musetti, Marcel Andreotti
Keywords: LeanOffice; Value Stream Mapping (VSM); Compras hospitalares públicas; Gestão hospitalar; Abertura de ata de registo de preço; LeanOffice; Value Stream Mapping (VSM); Public hospitals bids; Hospital management; Price registration record
Issue Date: 21-Jul-2014
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Este trabalho tem como finalidade identificar os desperdícios e propor melhorias num processo de compras hospitalares públicas com licitação, através da abertura de ata de registo de preço. No âmbito da gestão hospitalar, enquadra-se o processo administrativo dum Hospital Público do Brasil que, com todas as dificuldades financeiras e organizacionais inerentes ao Setor Público, ainda é regido segundo a lei 8.666/1993 da Constituição Federal do Brasil. Esta lei descreve como deverá decorrer todo este procedimento e define, também, uma série de burocracias necessárias para que este se proporcione. Sendo complexa e contraditória, é de difícil entendimento e detém uma série de lacunas, devido à sua inadaptação à realidade. O conceito LeanOffice foi aplicado através da ferramenta Value Stream Mapping (VSM) que permite modelar o processo em estudo e identificar os desperdícios deste. A referida ferramenta foi empregada, seguidamente, na construção de um novo modelo, com um plano de melhorias associado a este, que conta com uma série de eventos Kaizen. No final do trabalho, foi possível provar-se que a aplicação do conceito LeanOffice seria bastante proveitosa para o processo. Chegou-se, também, à conclusão que iriam ser necessários mais alguns dados para propor outras melhorias e, consequentemente, mais algum tempo para obtenção dos resultados reais das melhorias já implementadas.
This project has the goal to identify all wastes and to give process improvements on the public hospitals bids, using the price registration record. On the hospital management matter, we can find the administrative process of a public hospital in Brazil that, with all the financial and organization difficulties on the Public sector, is still registered based on the law 8.666/1993 of the Federation Constitution of Brazil. This law, explains how the process should run as well as its definition and a series of bureaucratic necessities that are inherent. Once it is complex and inconsistent, it is of difficult comprehension and far from being flawless once it is not adapted to the reality. The LeanOffice was applied using the Value Stream Mapping (VSM) tool that allows the user to modulate the studied process and identifies any waste that it may have. This tool was put to practice as you can see further on this thesis, with an improvement of the model, using an improvement plan associated that is based on Kaizen events. At the end of this thesis, it was possible to prove the successful use of the LeanOffice tool on this process. It will also be possible to prove that there will be necessary to propose some improvements and, therefore, more time to obtain the real results of the improvements that were put to practice.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Engenharia Mecânica apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra
URI: http://hdl.handle.net/10316/38940
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FCTUC Eng.Mecânica - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Gil_Ribeiro_2008110216_rf.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

49
checked on Aug 19, 2022

Download(s)

2
checked on Aug 19, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.