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https://hdl.handle.net/10316/37027
Title: | Projeto de co-criação artística: corpo, espaço e som : a cenografia como extensão da prática em arquitetura; reflexão sobre a inter-relação entre música e espaço cénico nas artes performativas contemporâneas | Authors: | Nunes, Frederico Almeida | Orientador: | Pousada, Pedro | Keywords: | Espaço (arte); Som (arte); Cenografia; Arquitectura contemporânea; Arte performativa | Issue Date: | Jul-2016 | Abstract: | A
reflexão
sobre
a
participação
da
arquitetura
no
dialogo
interdisciplinar,
nas
artes
performativas
contemporâneas
–
pela
via
da
disciplina
da
cenografia
–
é
o
tema
proposto
para
esta
dissertação
de
mestrado.
Centrada
na
execução
de
um
exercício
prático,
filiado
na
linguagem
ecuménica
e
interdisciplinar
que
caracteriza
as
correntes
do
intitulado
teatro
pós-‐dramático,
esta
mobilizou
um
intercâmbio
entre
escolas,
entre
o
Departamento
de
Arquitetura
da
Faculdade
de
Ciências
e
Tecnologia
da
Universidade
de
Coimbra
(
d’Arq
-‐
FCTUC)
e
a
Escola
Superior
de
Música
de
Lisboa
(ESML)
do
Instituto
Superior
Politécnico.
A
equipa
integrou
os
alunos:
Francisco
Tavares,
finalista
de
mestrado
em
composição
da
ESML,
a
cargo
da
composição
e
direção
musical;
Frederico
Nunes,
finalista
de
mestrado
integrado
em
arquitetura
pelo
d’Arq-‐
FCTUC,
encarregue
pela
conceptualização
e
execução
do
espaço
cénico;
e
a
bailarina
e
coreógrafa
Ana
Sofia
Leite,
formada
pela
Escola
Superior
de
Dança
de
Lisboa
e
pela
Fontys
Hogesschool
voor
de
Kunsten
Tilburg
(Holanda),
responsável
pela
composição
e
interpretação
coreográfica,
que
por
motivos
profissionais
acabaria
por
não
poder
oferecer
o
seu
contributo
dentro
dos
prazos
disponíveis.
Integrado
como
exercício
prático
no
âmbito
das
dissertações
de
mestrado
dos
dois
estudantes
envolvidos,
o
projeto
prático
beneficiou
como
tal
do
acompanhamento
do
corpo
docente
de
ambas
as
escolas,
do
Prof.
Dout.
João
Mendes
Ribeiro
e
do
Prof.
Dout.
Pedro
Pousada
do
d’Arq-‐FCTUC,
e
do
Prof.
Dout.
Carlos
Caires
da
ESML.
O
projeto
foi
desenvolvido
ao
longo
do
decorrer
de
2015,
tendo
culminado
em
dois
ensaios
parciais
a
14
e
15
de
Novembro
desse
mesmo
ano,
após
os
quais,
por
motivos
que
transcendem
os
11 elementos
da
equipa
acabaria
por
ser
cancelado.
Dele
foram
fruto
enumeras
sessões
de
trabalho,
de
debate
e
de
ensaio,
que
produziram
dois
andamentos
compostos
e
uma
proposta
de
espaço
cénico
executado
para
os
dois
últimos
ensaios.
Todo
o
processo
foi
devidamente
documentado,
com
textos,
imagens,
partituras
e
gravações
áudio
para
poderem
ser
expostos
no
âmbito
das
dissertações
de
mestrado.
Tomando
como
ponto
de
partida
o
projeto
prático
-‐
não
obstante
a
sua
inconclusão,
e
o
facto
de
este
também
se
estender
à
dança
–
esta
dissertação
foca-‐se
numa
procura
por
aprofundar
a
reflecção
sobre
a
relação
entre
música
e
espaço
cénico
nas
artes
performativas
contemporâneas.
Tendo
este
sido
um
dos
temas
propostos
a
debate
na
ultima
edição
da
Quadrienal
de
Praga,
o
mais
importante
evento
dedicado
à
cenografia
no
plano
internacional,
esta
dissertação
propôs-‐se
aborda-‐lo
através
de
um
cruzamento
entre
a
investigação
bibliográfica
e
teórica
com
o
âmbito
da
prática
que
se
pretende
aqui
privilegiado.
Atendendo
à
natureza
conceptual
que
caracteriza
o
projeto
e
de
modo
a
possibilitar
uma
melhor
compreensão
sobre
o
seu
desenvolvimento
e
sobre
as
opções
que
nele
foram
sendo
tomadas,
o
primeiro
capítulo
procura
constituir
um
enquadramento
na
história
e
teoria
do
teatro
e
da
performance.
Nesse
sentido
é
da
maior
relevância
a
análise
traçada
às
transformações
originadas
pelas
vanguardas
europeias
e
norte
americanas
do
século
XX.
Destaca-‐se
a
rutura
com
os
modelos
teatrais
centrados
no
texto
dramático
e
a
assunção
da
cenografia
como
meio
de
autónomo
de
expressão,
que
passa
a
incluir
o
espaço
habitável
como
uma
das
suas
ferramentas
possíveis.
De
seguida,
começando
por
apresentar
três
casos
de
estudo
–
três
obras
de
linguagem
pós-‐dramática
–
que
constituíram
um
quadro
de
referencias
à
equipa,
o
segundo
capitulo
expõem
a
evolução
do
trabalho
prático,
passo
a
passo,
nos
diversos
pontos
que
o
caracterizam,
através
de
texto,
imagens
e
fotografias.
Por
fim,
o
terceiro
capítulo
procura
iniciar
uma
reflexão
pessoal,
à
qual
se
pretende
dar
futuro
desenvolvimento,
em
torno
da
questão
que
esta
dissertação
vem
abordar:
considerando
o
espaço
físico
como
uma
condição
sine
qua
non
nas
artes
performativas
contemporâneas,
de
que
modos
pode
este
influenciar
e
relacionar-‐se
com
a
percepção
da
música,
uma
forma
de
expressão,
no
limite,
autoreferenciativa
e
desprovida
de
forma
material?
Integrando
o
pensamento
contemporâneo
nas
artes
performativas
e
a
sua
génese
interdisciplinar,
aborda-‐se
na
procura
por
possíveis
respostas
o
tema
da
fenomenologia
–
a
vertente
na
filosofia
que
se
ocupa
do
estudo
da
percepção
–
e
sublinha-‐se,
nesse
sentido,
a
contribuição
dos
filósofos
germânicos
Hermann
Schmitz
e
Gernot
Böhme
para
a
evolução
conceptual
nesse
campo. Na
era
das
telecomunicações
e
da
internet,
numa
sociedade
ocidental
fortemente
dominada
pela
cultura
dos
mass
media,
a
crescente
virtualização
do
contacto
com
a
obra
de
arte,
em
particular
no
ramo
da
música,
torna
o
contexto
ao
vivo
num
alvo
de
renovado
interesse,
quer
como
possibilidade
alternativa
de
mercado,
quer
como
renovado
meio
de
expressão
artística
e
de
exploração
conceptual.
Ao
debruçar-‐se
sobre
o
ao
vivo,
a
música
assume
um
compromisso
com
o
contexto
e
com
o
espaço
físico
que
a
acolhe.
Reconhecendo
assim
a
sua
inscrição
nas
artes
performativas,
esta
beneficia
como
tal,
da
permeabilização
com
as
demais
disciplinas
que
as
integram,
nomeadamente
as
se
ocupam
do
estudo
e
do
trabalho
do
espaço
para
esse
propósito.
Reconhecendo
a
cenografia
na
sua
definição
contemporânea
como
uma
possibilidade
de
enunciado
em
arquitetura
e
assumindo
a
perspectiva
de
que,
invariavelmente,
o
espaço
molda
a
forma
como
percepcionamos
e
interpretamos
a
obra
de
arte
nele
contida,
esta
dissertação
procura
assim
reforçar
a
consciência
de
que
o
cruzamento
entre
disciplinas
pode,
na
sua
complementaridade
e
complexidade,
originar
novas
e
estimulantes
possibilidades
criativas. The discussion on the participation of architecture in the multidisciplinary interplay of the performative arts field -‐ through out scenography, (known as well as set design) -‐ is the subject matter of this master thesis. Centered on the development of a practical work, based on the contemporary languages of the so-‐called post-‐dramatic theatre, the follow allowed an oportunitty of colaboration between schools in both fields of music and architeture -‐ Departamento de Arquitetura da Faculadade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (d'Arq-‐FCTUC) and Escola Superior de Música de Lisboa (ESML). Involved in this project, were the students: Francisco Tavares, of the final year of the master degree in (musical) composition, in charge for the score and musical direction; Frederico Nunes, of subject of dissertation, of the master degree in architecture, in charge for the conception and execution of the stage set; and also, the professional dancer Ana Sofia Leite, formed by the Escola Superior de Musica de Lisboa and the Fontys Hogesschool voor de Kunsten Tilburg (Netherlands), whom, unfortunately, for schedule reasons could no longer contribute. Used as the practical exercise of both the dissertations of the two students involved, the play enjoyed supervision and support from the personnel of the two schools, namely Dct. Carlos Caires (ESML) and Dct. João Mendes Ribeiro and Doc. Pedro Pousada (d'Arq-‐ FCTUC). The project was developed through out 2015. After being allowed to arrange two partial rehearsals, on the 14 and 15 of November that same year, the decision of cancellation was made, due to reasons that exceeded our team, even thought all the efforts that were done. Nevertheless, this process resulted on many sessions of work, discussion, and rehearsing, that successfully produced two parts of the musical score and a complete set assembled on stage. All the steps of the work were documented through texts, images, scores and recordings, so it all could be properly exhibited later on. Using this project as a practical approach -‐ even thought it's inconclsion, and also it's plans to include a choreographical part -‐ the purpose of the theoretical part of this master thesis focuses on the interplay between the musical and the schenographic compositions. This conceptual interplay was, in fact, one of the themes proposed on discussion in the last edition of the Prage Quadrienal, considered as the most relevant event worldwide on the subject of schenography. Due to the conceptual nature of the project and, therefore, to allow a wider comprehension of it's development and of the options and decisions made, the first chapter makes a brief analysis on the history of theatre and performance. On that regard the analysis on the transformations brought by the twentieth century, in Europe and the U.S. are considered of the highest relevance. It is important to make notice of the rupture with the text-‐based models of dramaturgy, in which, in the the turn of 1900-‐ 1920, set design becomes an autonomous form of expression -‐ including tridimentional inhabited space as one of its tools. Following that, The second chapter presents de evolution of the practical work, step by step, in all of its features, including three analysed examples of works that well represent the scenic and dramaturgic aesthetics intended here. Finally, the third chapter seeks to address a perspective on the the subject that is here considered as central: the interplay between schenography and music -‐ a complex inhabitant indeed, self-‐sufficient, self-‐referenced, abstract an material. Considering once more the relevance of the contemporary performative languages for this subject, the search for possible answers led to the subject of phenomenology -‐ the study of perception in the field of philosophy. On that regard, the contribution of the german philosophers Hermann Schmitz and Gernot Böhme is approached here as pivotal to the contemporary comprehension of this subject, and namely, to concept of atmospheres as a physical and spatial concept. In the era of telecommunication and Internet, in a western society highly influenced by the mass media, the progressive virtualization of the relationship between the spectator and the work of art -‐ specially in the music field -‐ is thought to turn into a renewed interest towards the live context. Being forced to recognise its inscription in the performative arts, and arguably, no longer an art the expresses autonomously, music benefices from the collaborations with other complementary arts in the production of works that may be as much of a possible alternative market, as it can establish newer and stimulating creative possibilities as well. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/37027 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado FCTUC Arquitectura - Teses de Mestrado |
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