Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/35925
Title: Sujeitos do património: os novos horizontes da museologia social em São Brás de Alportel
Authors: Sancho Querol, Lorena 
Sancho, Emanuel 
Keywords: Museologia Social; Museu em camadas; Sustentabilidade; Empoderamento; Utopia
Issue Date: 2014
Publisher: Centro de Estudos Sociais
Serial title, monograph or event: e-cadernos CES
Issue: 21
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: As palavras museologia e museu apresentam diferentes texturas, matizes e sentidos quando aplicadas sob a ótica de uma Museologia comprometida com o desenvolvimento sustentável. Surge então uma “museologia de cariz inclusivo”, ou Museologia Social, cujas práticas participativas se traduzem no reconhecimento de outros/as agentes, outros patrimónios, outras faces da cultura local. Este artigo apresenta a experiência de um museu do interior do Algarve comprometido com esta causa: o Museu do Trajo de São Brás de Alportel. O seu modelo de gestão, caracterizado pela procura da sustentabilidade, pela liberdade de ação e pela partilha que resulta no reconhecimento e na definição de novos usos para os saberes e experiências locais, assenta na existência de “camadas” de atuação que permitem reposicionar a museologia e o museu na senda da construção de uma globalização alternativa.
The words museology and museum reveal different textures, nuances and meanings when understood through the perspective of museology committed to sustainable development. “A museology of inclusive nature” or a Social Museology then emerges, whose participatory practices can be translated into the recognition of other agents, other heritages, other aspects of local culture. This article depicts the experience of a museum in the Algarve (Portugal) committed to this cause, the Costume Museum of São Brás de Alportel. Its management model, marked by the search for sustainability, the freedom of action and sharing that results from the recognition and definition of new uses of local knowledge and experiences, is based on the existence of “action layers” that allow us to reposition museology and the museum at the wake of the construction of an alternative globalization.
URI: https://hdl.handle.net/10316/35925
ISSN: 1647-0737
DOI: 10.4000/eces.1780
10.4000/eces.1780
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.