Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/26262
Title: | Qualidade do ar interior em escolas e saúde das crianças | Authors: | Ferreira, Ana Maria da Conceição | Orientador: | Cardoso, Salvador Massano | Keywords: | Qualidade do ar interior; Ciências da Saúde; Escolas do 1º Ciclo do Ensino Básico; Portugal -- Concelho de Coimbra; Saúde infantil | Issue Date: | 6-Feb-2015 | Citation: | FERREIRA, Ana Maria da Conceição - Qualidade do ar interior em escolas e saúde das crianças. Coimbra : [s.n.], 2014. Tese de doutoramento. Disponível na WWW em:<http://hdl.handle.net/10316/26262> | Abstract: | O
moderno
e
crescente
padrão
de
consumo
tem
consequências
no
ambiente
que,
inevitavelmente,
se
refletem
na
saúde
humana.
Diariamente,
a
qualidade
do
ar
afeta
o
nosso
bem
estar
e
pode
afetar
o
nosso
futuro,
razão
pela
qual
a
qualidade
do
ar
interior
(QAI)
tem
sido
apontada
como
um
dos
principais
riscos
ambientais
para
a
saúde
pública.
Na
Europa,
a
poluição
atmosférica
é
considerada
como
uma
questão
ambiental
premente
por
ter
um
grande
impacte
na
saúde
dos
cidadãos.
Entre
estes,
as
crianças
são
consideradas
como
sendo
um
grupo
particularmente
vulnerável.
O
nível
de
poluição
do
ar
interior
dos
edifícios,
pode
atingir
valores
2
a
5
vezes
superiores
ao
do
ar
exterior.
Os
níveis
de
contaminação
do
ar
interior
adquirem
mais
relevância
quando
se
tem
em
consideração
que
na
sociedade
moderna
as
pessoas
passam
cerca
de
80
a
90%
do
seu
tempo
dentro
dos
edifícios.
Apesar
da
existência
de
alguns
estudos
epidemiológicos
relativos
à
QAI
em
escolas,
pouco
ainda
se
sabe
sobre
a
QAI
em
escolas
portuguesas,
nomeadamente
em
escolas
do
concelho
de
Coimbra.
A
perceção
dos
problemas
de
QAI
é
relevante
para
avaliar
os
riscos
para
a
saúde
e
rendimento
dos
estudantes,
e
para
propor
medidas
de
redução
da
exposição
a
poluentes
indesejáveis.
Este
trabalho
pretende
ser
um
contributo
para
a
compreensão
da
qualidade
do
ar
interior
em
escolas
do
1º
Ciclo
do
Ensino
Básico
do
Concelho
de
Coimbra
e
saúde
das
crianças.
Neste
estudo
avaliaram-‐se
as
concentrações
do
monóxido
de
carbono
(CO),
dióxido
de
carbono
(CO2),
ozono
(O3),
dióxido
de
azoto
(NO2),
dióxido
de
enxofre
(SO2),
compostos
orgânicos
voláteis
totais
(COVs),
formaldeído
(CH2O)
matéria
particulada
(PM2,5
e
PM10)
e
a
temperatura
(T°)
e
humidade
relativa
(Hr),
por
forma
a
caraterizar
a
QAI
de
salas
de
aula
das
escolas
do
1º
Ciclo
do
Ensino
Básico
(EB1)
do
Concelho
de
Coimbra,
bem
como
a
qualidade
do
ar
ambiente
e
estimar
o
estado
atual
de
saúde
dos
estudantes
e
propor
medidas
mitigadoras.
Classificamos
o
estudo
de
nível
II,
do
tipo
observacional
e
de
natureza
transversal.
A
amostragem
foi
não
probabilística
quanto
ao
tipo
e
por
conveniência
quanto
à
técnica.
Para
a
realização
deste
estudo
procedeu-‐
-‐se
no
outono/inverno
e
na
primavera/verão
à
avaliação
da
qualidade
do
ar
em
51
escolas
pertencentes
a
freguesias
mediamente
e
predominantemente
urbanas
e
a
freguesias
predominantemente
rurais,
bem
como
à
avaliação
da
capacidade
respiratória
das
crianças
do
1º
e
4º
ano
dessas
escolas.
Os
pais/encarregados
de
educação
foram
ainda
questionados
sobre
os
sinais,
sintomas
e
patologias
dos
seus
educandos.
A
amostra
foi
constituída
por
82
salas
de
aula
e
por
1019
estudantes,
com
média
de
idades
de
7
anos
(desvio-‐
padrão=1,54).
Os
dados
recolhidos
foram
posteriormente
tratados
com
recurso
ao
software
estatístico
SPSS
(Statistical
Package
for
the
Social
Sciences),
versão
19.0.
A
interpretação
dos
testes
estatísticos
foi
realizada
com
base
no
nível
de
significância
de
p=0,05,
com
intervalo
de
confiança
de
95%.
xxi
Verificámos
que
as
concentrações
médias
dos
poluentes
no
ar
interior
foram
superiores
às
concentrações
médias
verificadas
no
exterior
(com
exceção
das
partículas
e
do
CO
na
primavera/verão),
o
que
demonstra
a
importante
contribuição
de
fontes
interiores
nas
escolas.
Os
níveis
de
CO2,
COVs,
PM10,
PM2,5,
CH2O,
Hr
e
Tº
em
várias
salas
de
aula
excederam
os
níveis
máximos
aceitáveis
para
a
saúde
e
conforto
dos
ocupantes
estipulado
pela
regulamentação
portuguesa.
Estes
resultados
demonstraram
que
as
condições
de
ventilação
inadequadas
foram
responsáveis
pela
acumulação
de
poluentes
do
ar
interior
em
várias
salas
de
aula.
No
entanto,
também
a
ocupação
e
as
atividades
escolares
foram
identificadas
como
determinantes
da
QAI.
Constatámos
ainda
que,
dos
parâmetros
que
revelaram
resultados
preocupantes
e
acima
do
valor
legislado,
o
CO2,
os
COVs
e
o
CH2O,
apresentaram
concentrações
médias
no
exterior
mais
elevadas
em
zonas
predominantemente
urbanas,
enquanto
que
as
partículas
PM10
e
PM2,5
revelaram
concentrações
mais
elevadas
em
zonas
predominantemente
rurais.
Verificámos
que
nas
salas
de
aula
com
pavimento
de
madeira
as
concentrações
médias
de
PM10
foram
mais
elevadas
do
que
em
salas
de
aula
com
diferente
tipo
de
pavimento,
o
que
evidência
que
as
caraterísticas
do
tipo
de
material
de
revestimento
do
piso
estão
relacionadas
a
uma
maior
dificuldade
em
efetuar
a
limpeza,
provocando
desta
forma
um
acumular
de
poeiras
entre
o
material.
Da
estação
outono/inverno
para
a
primavera/verão,
o
número
de
alunos
expostos
a
poluentes
diminuiu
tendo-‐se
verificado
também
uma
melhoria
expressiva
do
padrão
espirométrico.
Constatámos
associações
entre
alguns
parâmetros
ambientais
analisados
e
sinais,
sintomas
e
patologias,
bem
como
alterações
na
função
respiratória
nos
estudantes.
Implementar
mecanismos
para
a
melhoria
da
qualidade
do
ar
em
escolas
representa
uma
medida
importante
para
a
prevenção
de
consequências
adversas
à
saúde
das
crianças.
Os
resultados
encontrados
reforçam
o
interesse
do
estudo
do
binómio
ambiente
e
saúde,
nomeadamente
na
área
referente
à
relação
entre
os
poluentes
do
ar
interior
e
o
impacte
na
saúde
das
crianças.
Efetivamente
um
risco
acrescido
de
ocorrência
de
problemas
ambientais
poderão
conduzir
a
um
aumento
da
incidência
de
várias
doenças.
Estes
resultados
demonstram
a
oportunidade
de
efetuar
intervenções
corretivas,
nomeadamente
reduzindo
as
fontes
emissoras
e
promovendo
maior
ventilação.
Existe
um
longo
caminho
a
percorrer
na
minimização
dos
impactes
na
saúde
resultantes
da
exposição
aos
fatores
de
risco
ambientais.
É
fundamental:
o
desenvolvimento
da
investigação
aplicada
e
integrada
das
causas,
dos
mecanismos
e
dos
efeitos
nas
diversas
vertentes
do
binómio
ambiente
e
saúde;
a
divulgação
de
resultados
e
conclusões
obtidos
por
forma
a
promover
a
informação,
sensibilização,
formação
e
educação;
a
definição
de
orientações
de
prevenção,
controlo
e
redução
dos
riscos
inerentes. The modern and growing pattern of consumption has environmental consequences which will inevitably reflect on human health. Daily, air quality affects our well-‐being and may affect our future, which is why the indoor air quality (IAQ) has been identified as a major environmental risk to public health. In Europe, air pollution is regarded as a pressing environmental issue because it has a major impact on the health of citizens. Among these, children are considered to be a particularly vulnerable group. The level of indoor air pollution can reach values 2 to 5 times higher than outdoor air. The levels of contamination of indoor air become even more important when one considers that in modern society people spend about 80-‐90% of their time inside buildings. Despite the existence of some epidemiological studies concerning IAQ in schools, little is known about the IAQ in Portuguese schools, including schools in the municipality of Coimbra. The perception of IAQ problems is relevant to assess the risks to the health and performance of students and to propose measures to reduce exposure to unwanted pollutants. This work intends to contribute to the understanding of the impact on children's health of the exposure to indoor air in primary schools in the municipality of Coimbra. This study evaluated the concentration of carbon monoxide (CO), carbon dioxide (CO2), ozone (O3), nitrogen dioxide (NO2), sulfur dioxide (SO2), volatile organic compounds (VOCs), formaldehyde (CH2O) and particulate matter (PM2,5 and PM10), temperature (T°) and relative humidity (Hr) in order to characterize the IAQ of classrooms in primary schools of the Municipality of Coimbra and the ambient air quality, to estimate the current health situation of students and to propose mitigation measures. We classified the study as a level II, of observational type and of cross-‐sectional nature. The sample was non probabilistic as to the type and of convenience in what concerns the technique. To carry out this study, we assessed the air quality in 51 schools belonging to parishes moderately and predominantly urban and predominantly rural parishes, and we also assessed the respiratory capacity of children in the 1st and 4th year of these schools in autumn/winter and spring/summer. Parents/guardians were also asked about the signs, symptoms and pathologies of their children. The sample consisted of 82 classrooms and 1019 students, with an average age of 7 (standard deviation=1.54). The data collected were then processed using the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) version 19.0 statistical software. The interpretation of statistical tests was based on a significance level of p=0.05, with a confidence interval of 95%. We found that the average concentrations of pollutants in indoor air were higher than the average concentrations recorded outside (with the exception of particulate matter and CO in spring / summer), which demonstrates the important contribution of indoor sources in schools. Levels of CO2, VOCs, PM10, PM2,5, CH2O, Hr and Tº in several classrooms exceeded the maximum acceptable levels for the health and comfort xxiii of occupants stated in the Portuguese legislation. These results have shown that poor ventilation conditions were responsible for the accumulation of indoor air pollutants in various classrooms. However, also the occupation and school activities were identified as determinants of IAQ. We also acknowledged that, from the parameters that revealed concerning results and above the legislated value, CO2, VOCs and CH2O showed the highest average concentrations outside predominantly in urban areas, whereas PM10, PM2,5 showed higher concentrations predominantly in rural areas. We found that in classrooms with wooden flooring the average PM10 concentrations were higher than in classrooms with a different type of flooring, which shows that the characteristics of the type of coating material of the floor are related to a greater difficulty to clean, thereby causing an accumulation of dust between the material. From the autumn/winter season to spring/summer, the number of students exposed to pollutants decreased, having also been shown a significant improvement in spirometric pattern. We found associations between some analyzed environmental parameters and signs, symptoms and diseases, as well as changes in respiratory function in students. The improvement of air quality in schools is an important measure for the prevention of adverse health effects in children. The results of the study reinforce the benefit of the study of the binomial environment/health, namely in the area concerning the relationship between indoor air pollutants and the impact on children's health. Effectively an increased risk occurrence of environmental problems can lead to an increased incidence of several diseases. These results show the opportunity to take corrective measures, including reducing the emission sources and promoting greater ventilation. There is a long way to go in reducing the health impacts resulting from exposure to environmental risk factors. It is crucial: the development of an investigation which is applied and integrated into the causes, mechanisms and effects in all aspects of the binomial environment/health; the dissemination of results and conclusions obtained in order to promote information, awareness, training and education; the establishing of guidelines for the prevention, control and reduction of inherent risks. |
Description: | Tese de doutoramento em Ciências da Saúde (Pré-Bolonha), ramo de Ciências Biomédicas, apresentada à Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra | URI: | https://hdl.handle.net/10316/26262 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FMUC Medicina - Teses de Doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Corrigidacapa.pdf | 11.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 5
1,571
checked on Oct 2, 2024
Download(s) 10
2,016
checked on Oct 2, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.