Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/24829
Title: Ordering Code and Mediating Machine: Le Corbusier and the Roots of the Architectural Promenade
Authors: Rabaça, Armando 
Orientador: Bandeirinha, José António Oliveira
Passanti, Francesco
Keywords: Le Corbusier; Jeanneret; Promenade architecturale; Modern architecture; Space experience
Issue Date: 10-Jul-2014
Citation: RABAÇA, Armando - Ordering code and mediating machine : le Corbusier and the roots of the architectural promenade. Coimbra : [s.n.], 2014. Tese de doutoramento. Disponível na WWW:<http://hdl.handle.net/10316/24829>.
Abstract: This dissertation analyses the roots of Le Corbusier’s concept of “promenade architecturale” by examining his formative years between the early education in La Chaux-de-Fonds and the journey to the East. The architectural promenade is here understood as a basic concept of Le Corbusier that informs the many factors implicated in his work. I start by proposing a broad understanding of the architectural promenade, seeing the concept as an expression for the experiential dimension of architecture and landscape. This experiential dimension, I argue, is broadly submitted to a pattern rooted in his early formative years–a pattern which developed along with the other themes and concepts that he absorbed during this early period, and which, like these, had deep consequences in his work and thought. It is my argument that this experiential pattern is rooted in the dialectical categories of the picturesque and the Sublime in landscape experience. This is shown through an analysis of his academic works in La Chaux-de-Fonds, made between 1902 and 1907. The study of the following traveling period–the trip to Italy and Vienna in 1907-1908, the Parisian sojourn between 1908 and 1909, the German sojourn between 1910 and 1911, and the journey to the East in 1911–shows the many intellectual discourses that he was exposed to, and how, through these, the initial dialectical categories crystallized during the school years were gradually enriched with Romantic aesthetics and philosophical concepts, acquiring architectural specificity. The analysis of this process through his early works and writings allows us to understand the formation and meaning of the promenade’s experiential pattern, and reevaluate the extent to which it partakes in Le Corbusier’s rich and complex multilayered architectural discourse. What can be broadly termed as architectural promenade is seen as a manifestation of Le Corbusier’s code of ordering spaces and organizing the world, through which he invested them with a symbolic dimension and philosophical world-view. Together with technical, practical, and aesthetic factors, Le Corbusier’s architectural promenade is understood as a fundamental component of his Romantic project for integrating man and the world.
Esta dissertação analisa as origens do conceito de “promenade architecturale” de Le Corbusier, examinando os anos de formação compreendidos entre os estudos artísticos em La Chaux-de-Fonds e a viagem ao Oriente. A “promenade architecturale” é aqui entendida como um conceito básico de Le Corbusier que informa os diversos factores que o seu trabalho envolve. Começando por propor um entendimento alargado da “promenade architecturale”, o conceito é visto como expressão da dimensão experiencial da arquitectura e do espaço natural. Defende-se que esta dimensão experiencial é, em termos gerais, submetida a um padrão com origem nos anos de formação – um padrão que se desenvolveu a par com outros temas e conceitos absorvidos durante este período, e que, tal como aqueles, teve profundas consequências no seu trabalho e pensamento. O argumento que se defende aqui é o de que este padrão experiencial tem origem das categorias dialécticas do pitoresco e do Sublime na experiência do espaço natural. Isto é demonstrado através da análise dos seus trabalhos académicos em La Chaux-de-Fonds, elaborados entre 1902 e 1907. O estudo do período de viagens que se segue – a viagem a Itália e Viena em 1907 e 1908, a estada em Paris entre 1908 e 1909, a estada na Alemanha entre 1910 e 1911, e a viagem ao Oriente de 1911 – explora os diversos discursos intelectuais aos quais esteve exposto, e como, através destes, a inicial dialéctica de categorias cristalizada durante os anos de escola foi gradualmente enriquecida com conceitos estéticos e filosóficos românticos, adquirindo especificidade arquitectónica. A análise deste processo através dos seus primeiros trabalhos e escritos permite-nos entender a formação e significado do padrão experiencial da “promenade” e reavaliar até que ponto este participa no rico e complexo discurso arquitectónico de Le Corbusier. Aquilo que, num sentido lato, se pode chamar de “promenade architecturale” é visto como uma manifestação do seu código de organização do espaço e de ordenação do mundo, através do qual Le Corbusier os investiu com uma dimensão simbólica e uma filosofia existencialista. Juntamente com os factores técnicos, prácticos e estéticos, a “promenade architecturale” de Le Corbusier é entendida como uma componente fundamental do seu projecto romântico para integrar o homem no mundo.
Description: Tese de doutoramento em Arquitectura, especialidade de Arquitectura e Construção, apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra
URI: https://hdl.handle.net/10316/24829
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:FCTUC Arquitectura - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Ordering Code and Mediating Machine.pdf11.28 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

803
checked on Mar 26, 2024

Download(s) 5

6,777
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.