Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/18446
Title: Práticas parentais em famílias de risco:estudo exploratório
Authors: Pereira, Marta Filipa Carvalho 
Keywords: Pais, comportamento; Famílias de risco; Relação pais-filhos
Issue Date: 2010
Serial title, monograph or event: Práticas parentais em famílias de risco:estudo exploratório
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: A forma como os pais educam e interagem com os filhos influencia o seu crescimento social, psicológico/emocional, cognitivo e moral. Baumrind (1960) iniciou o estudo das práticas parentais e, mais tarde, Macoby e Martin (1983) reformularam a sua proposta concebendo quatro estilos parentais: autoritário, autoritativo, indulgente e negligente. Este estudo procura explorar a utilidade de quatro escalas de avaliação da percepção que os pais têm das suas práticas parentais, nomeadamente no que toda à disciplina, ao uso de práticas positivas e à (im)previsivilidade dos seus comportamentos, bem como explorar as semelhanças e diferenças que, nesses mesmo tópicos existem entre famílias de risco e famílias da população geral. Uma amostra de 165 sujeitos respondeu a um conjunto de questionários sobre práticas parentais, sendo que todos eles, excepto um (CD= α.425) apresentaram bons índices de fidedignidade e de validade (APFD= α.725), PPP= α.691, FUS= α.804,). Foram encontradas, de acordo com o esperado, diferenças entre a amostra da população geral e a amostra de risco, no sentido de que as práticas parentais adoptadas pelos pais da amostra de risco, pelo menos tal como eles as percepcionam, são pautadas por inconsistência e hesitação, consciência de incapacidade e/ou utilização incorrecta de reforços e castigos, tudo isto num ambiente de grande imprevisibilidade patente em vários sectores a vida familiar. Percebeu-se ainda que variáveis como a idade, o estado civil e o nível sócio-económico se associam a alguma variação dos resultados, ainda que de forma pouco consistente.
How parents educate and interact with their children influences their growth social, psychological / emotional, cognitive and moral. Baumrind (1960) initiated the study of parental practices and later Macoby and Martin (1983) reformulated the proposal by designing four parenting styles: authoritarian, authoritative, indulgent and neglectful. This study seeks to explore the utility of four rating scales of the perception that parents have of their parenting practices, particularly as all the discipline, the use of positive practices and the (un) predictability of their behaviors, and to explore the similarities and differences that exist between these same topics- risk families and families in the general population. A sample of 165 subjects answered a set of questionnaires on parenting practices, and all of them except one (CD = α.425) showed good levels of reliability and validity (APFD α.725 =), = PPP α.691 , FUS = α.804,). Were found, according to the expected differences between the general population sample and the sample of the risk families, in that parenting practices adopted by parents from the sample of the risk families, at least as they perceive them, are guided by inconsistency and hesitation , awareness of disability and / or incorrect use of reinforcement and punishment, all in an environment of unpredictability patent in various sectors of family life. It was also noticed that variables such as age, marital status and socioeconomic status are associated with some variation in results, albeit not very consistent.
Description: Dissertação de mestrado em Psicologia Clínica e Saúde (Psicologia Forense), apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
URI: https://hdl.handle.net/10316/18446
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FPCEUC - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Marta Filipa Pereira.pdf3.77 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

250
checked on Jun 25, 2024

Download(s)

72
checked on Jun 25, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.