Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/15856
Title: Body modification and paleopathological evidence in the iconography from the ‘Philosophical Travel’ to Brazilian Amazonia by Alexandre Rodrigues Ferreira (1783 – 1792)
Authors: Martins, Maria do Rosário 
Santos, Ana Luísa 
Miranda, Maria Arminda 
Matos, Vítor 
Keywords: Modificações corporais artificiais; Nanismo; Doenças dermatológicas; Diagnóstico diferencial; Abordagem biocultural; Paleopatologia
Issue Date: 2009
Publisher: Centro de Investigação em Antropologia e Saúde (CIAS)
Serial title, monograph or event: Antropologia Portuguesa
Issue: 26/27
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Iconographic representation of humans is an important source of evidence for paleopathologists. This is particularly so in acknowledging sociocultural practices in past and/or extinct populations. The aim of this work is to report images of body modifications and cases of paleopathological interest represented in the iconography recovered during the ‘Philosophical Travel’ to the Brazilian Amazonia, led by the naturalist Alexandre Rodrigues Ferreira (ARF) between 1783 and 1792. Watercolors executed by the official expedition illustrators have been selected from the surviving archive. These portray individuals with their artefacts, clearly exhibiting cranial, facial and thoracic modifications, performed by groups such as the Tanarana, Cambeba, Jurupixuna, Mauá, Miranha, Caripúna and Uariquena. ARF also recorded the procedures and underlying cultural significance of these practices. The unequivocal pathological cases represented include a “male dwarf” [sic], and a Catauixi woman with dermatological lesions on her body. The author described with some details this skin condition and considered various possible diagnoses (e.g. vitiligo, scabies or leprosy). He also questioned whether these were hereditary or environmental in origin. This study considers the documentary evidence in the context of modern paleopathological inquiry, contributing to our understanding of cultural practices and diseases affecting the Amazonian inhabitants during the 18th century.
As representações iconográficas de indivíduos são importantes fontes de evidências para os paleopatólogos, sendo particularmente relevantes no processo de reconhecimento de práticas socioculturais em populações do passado e/ou extintas. Pretende-se com este trabalho reportar os casos de modificações corporais e outros de interesse paleopatológico presentes na iconografia registada pelo naturalista Alexandre Rodrigues Ferreira (ARF), entre 1783 e 1792, no percurso da ‘Viagem Philosophica’ à Amazónia brasileira. Das remanescentes aguarelas, executadas pelos ilustradores oficiais da expedição, foram seleccionadas as que retratam modificações da cabeça, da face e do tórax, com os artefactos que lhes estavam associados, em indivíduos pertencentes aos grupos Tanarana, Cambeba, Jurupixuna, Mauá, Miranha, Caripúna e Uariquen. ARF também descreveu a forma com se processavam, bem como o significado cultural dessas práticas. Os inequívocos casos patológicos são os de um anão e de uma mulher Catauixi com lesões na pele. O autor descreve em detalhe esta última situação referindo possíveis diagnósticos (p. ex. vitiligo, sarna ou lepra) questionando igualmente a sua etiologia hereditária ou ambiental. O presente estudo, ao considerar as evidências documentais no contexto da investigação paleopatológica, contribui para o conhecimento das práticas culturais e das doenças que afectavam os habitantes da Amazónia no século XVIII.
URI: https://hdl.handle.net/10316/15856
ISSN: 0870-0990
DOI: 10.14195/2182-7982_27_13
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CIAS - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Body modification and paleopathological evidence.pdf400.94 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

635
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

686
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.