Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/13001
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAbreu, M. V.-
dc.contributor.authorSantos, E. R.-
dc.contributor.authorLeitão, L. M.-
dc.contributor.authorPaixão, M. P.-
dc.contributor.authorFernandes, I. V.-
dc.date.accessioned2010-04-15T14:33:02Z-
dc.date.available2010-04-15T14:33:02Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.citationRevista Portuguesa de Pedagogia. 17 (1983) 143-170en_US
dc.identifier.issn0870-418-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/13001-
dc.description.abstractSão descritos os primeiros resultados de uma investigação-acção (action-research) com carácter heurístico ou exploratório, realizada em três turmas do ensino secundário (7.° e 8.° anos de escolaridade), e tendo por objectivo a prevenção do insucesso escolar. O programa de actividades procura pôr em execução uma prática relacional em Psicologia que decorre da Teoria relacional do comportamento e da personalidade (NUTTIN). Neste contexto, o fracasso escolar é concebido em função do sistema de interacções significativas «sujeito-mundo» e não como efeito de um qualquer «déficit» individual nem como produto, exclusivo ou predominante, da organização social. Deste modo, longe de se centrar sobre a promoção do desenvolvimento cognitivo dos alunos, o programa integrou também actividades realizadas com professores e com pais dos alunos, visando aperfeiçoar o sistema de relações interpessoais que se estabelecem entre todos os membros do «projecto educativo»en_US
dc.description.sponsorshipThe present article describes the results of an experimental action-research project carried out in three secondary-school classes (7th and 8th forms), with the aim of preventing academic failure. The project was an attempt to promote a relational practice in Psychology derived from the Relational Theory of Behaviour and Personality (NUTTIN). In this context, lack of academic success is seen as a consequence of the net of significant interactions between the individual and the world, nor as the result of any personal defficiency or as the exclusive or predominant product of the organization or Society. Consequently, rather than focussing on the promotion or the cognitive development of the students, the project includes activities with the teachers and parents of the students, in an attempt to improve the interpersonal relationships which develop among all the members of the «educational project.»en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educaçãoen_US
dc.rightsopenAccessen_US
dc.titleDa prevenção do insucesso escolar ao desenvolvimento interpessoalen_US
dc.typearticleen_US
degois.publication.firstPage143en_US
degois.publication.lastPage170en_US
degois.publication.issue17en_US
degois.publication.locationCoimbraen_US
degois.publication.titleRevista Portuguesa de Pedagogiaen_US
uc.controloAutoridadeSim-
item.openairetypearticle-
item.languageiso639-1pt-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.author.researchunitCINEICC – Center for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioural Intervention-
crisitem.author.orcid0000-0002-3373-8461-
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Nacionais
Files in This Item:
Show simple item record

Page view(s) 10

1,009
checked on Mar 26, 2024

Download(s) 20

1,317
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.