Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116765
Title: A Literatura Digital no Ensino e na Aprendizagem do Português e do Francês, no 11.º ano
Other Titles: DIGITAL LITERATURE IN TEACHING AND LEARNING PORTUGUESE AND FRENCH, IN THE 11TH GRADE
Authors: Curado, Carla Margarida Costa
Orientador: Machado, Ana Maria Silva
Domingues, João da Costa
Keywords: literature’s teaching; digital literature; digital literacy; Perda de Controlo (Bouchardon); Déprise (Bouchardon); ensino da literatura; literatura digital; literacia digital; Perda de Controlo (Bouchardon); Déprise (Bouchardon)
Issue Date: 17-Jul-2024
Serial title, monograph or event: A LITERATURA DIGITAL NO ENSINO E NA APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS E DO FRANCÊS, NO 11.º ANO
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This work presents an attempt to answer the question “How can teaching digital literature, with specific didactic interventions, improve students’ literary competence?”. Thus, starting from a theoretical explanation of the concept of digital literature and the justification for the relevance of using this new literary expression, two teachings are presented, relating to the subjects of Portuguese (11th year) and French (11th year, level 6, continuation), based on which the results of the didactic experience in teaching and learning the mother tongue and foreign language are analyzed. We chose to work with the digital work, by Serge Bouchardon, "Perda de Controlo", in the Portuguese translation, and "Déprise", in its original version. In Portuguese subject, the work resulted from the introduction to digital literature project developed in different school contexts by the five students who were part of the research group.Therefore, we defined the basic research question: how can the teaching of digital literature, with specific didactic interventions, improve students' reading competence? Consequently, this project aims to expand the corpus of literary reading, teach what digital literature is, prepare students for a new reading paradigm, improve the level of deep attention and close reading, develop digital literacy and digital literacy critical and encourage the school use of digital devices. Specifically, to achieve these objectives, two didactic sequences were designed on the teaching of digital literature, one in Portuguese and the other in French, and, in advance, questionnaires were prepared to determine the degree of familiarity and appreciation for digital and of reading competence and to evaluate the pedagogical experience.Subsequently, a study was carried out on the data obtained in the questionnaires, and the conclusions we reached confirm the importance of introducing digital literature in Portuguese programs, both in Basic and Secondary Education.
O presente trabalho apresenta uma tentativa de resposta à questão “Como pode o ensino da literatura digital, com intervenções didáticas específicas, melhorar a competência literária dos alunos?». Assim, partindo de uma explanação teórica sobre o conceito de literatura digital e da fundamentação da pertinência do recurso a esta nova expressão literária, apresentam-se duas didatizações, relativas às disciplinas de Português (11º ano) e de Francês (11º ano, nível 6, continuação), com base nas quais se analisa o resultado da experiência didática no ensino e na aprendizagem da língua materna e da língua estrangeira. Optou-se por trabalhar com a obra digital, de Serge Bouchardon, "Perda de Controlo", na tradução portuguesa, e "Déprise", na sua versão original. Na parte relativa à disciplina de Português, o trabalho resultou do projeto de introdução à literatura digital desenvolvido nos diferentes contextos escolares dos cinco estudantes que integraram o grupo de pesquisa.Assim sendo, definimos a pergunta basilar da investigação: como pode o ensino da literatura digital, com intervenções didáticas específicas, melhorar a competência leitora dos alunos? Em consequência, este projeto visa expandir o corpus de leitura literária, ensinar o que é a literatura digital, preparar os alunos para um novo paradigma de leitura, melhorar o nível da atenção profunda e da close reading, desenvolver a literacia digital e a literacia digital crítica e estimular o uso escolar dos dispositivos digitais. Em concreto, para o cumprimento destes objetivos, desenharam-se duas sequências didáticas sobre o ensino da literatura digital, uma em Português e outra em Francês, sendo que, antecipadamente, se prepararam questionários para conhecer o grau de familiaridade e de apreço pelo digital e de competência leitora e para avaliar a experiência pedagógica.Posteriormente, fez-se um estudo dos dados obtidos nos questionários, sendo que as conclusões a que chegámos efetivam a importância da introdução da literatura digital nos programas de Português, quer do Ensino Básico, quer do Ensino Secundário.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, nas áreas de especialização de Alemão ou de Espanhol ou de Francês ou de Inglês apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/116765
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
CarlaCurado_versaofinal.pdf2.96 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons